Víte, jak těžký vozík můžete táhnout? Zde jsou zásadní otázky a odpovědi!

Víte, jak těžký vozík můžete táhnout? Zde jsou zásadní otázky a odpovědi!

Lidí, kteří alespoň občas potřebují převézt za osobním autem nějaký větší či těžší náklad, je dost. Ne všichni ale přesně vědí, jak to legálně udělat.

Pokud vlastníte řidičský průkaz skupiny B, můžete za svůj osobní automobil připojit vozík a jet s ním tam, kam potřebujete. Ovšem ne s každým vozíkem, a už vůbec ne s libovolně těžkým nákladem. Abychom si ve věci udělali jasno, je třeba nejprve porozumět některým pojmům, s nimiž operuje příslušná legislativa:

Řidičské oprávnění skupiny B: Do ní jsou zařazena vozidla, jejichž největší povolená (celková) hmotnost nepřesahuje 3500 kilogramů a jsou určena pro přepravu nejvýše osmi osob, kromě řidiče.

Celková (povolená) hmotnost: Jedná se o součet provozní hmotnosti a užitečné hmotnosti. Je uvedená v technickém průkazu každého vozidla. Například u Fabie Combi 1,4 16V první generace činí 1610 kilogramů.

Provozní hmotnost: Jedná se o hmotnost vozu se všemi provozními kapalinami a nádrží na pohonné hmoty naplněnou na 90 procent, k níž se navíc připočítává řidič s hmotnostní 75 kilogramů. U zmíněné fabie činí v závislosti na motorizaci a výbavě 1170 - 1260 kilogramů.

Užitečná hmotnost: Určuje povolené zatížení vozidla - tedy v případě osobního auta dovolenou hmotnost přepravovaných osob a věcí.

Pokračování 2 / 4

1) Co tedy můžu táhnout?

Je třeba vždy brát v úvahu dva faktory. Tím prvním je legislativa, a tím druhým technická omezení pro příslušná vozidla - ať to tažné, nebo to přípojné.

Legislativa říká následující: Za osobní automobil, který spadá do skupiny oprávnění B, může být připojeno přípojné vozidlo s nejvyšší povolenou hmotností maximálně 750 kilogramů. Tento hmotnostní limit může být překročen, ale jen v případě, že největší povolená (celková) hmotnost soupravy (tažného auta a přípojného vozidla) poté nepřesáhne 3500 kilogramů.

Dokonce i toto není zcela jednoznačné. Pokud totiž máte vozidlo, které samo o sobě má hmotnost třeba tři tuny, tedy 3000 kilogramů, můžete naprosto legálně táhnout vozík s hmotností 749 kilogramů. Celková hmotnost soupravy pak bude dokonce 3 749 kilogramů. A stále se ničeho nedopouštíte.

Pokračování 3 / 4

2) A když tyto parametry nestačí...?

Pokud byste třeba za zmíněné  "třítunové" vozidlo chtěli zapřáhnout vozík s hmotností nad limit 750 kilogramů, pak musíte nejdříve do autoškoly.

Zde je třeba složit zkoušku na rozšíření klasického "béčka" na B96. To zpravidla (bez příslušného poplatku úřadu za zkoušku a poplatku za prohlídku u lékáře) stojí 2500 Kč. Žádný speciální výcvik k tomu není stanoven. Ale pozor, ani pak nemůžete tahat příliš těžké přívěsy. Hodí se to třeba v případě karavanu nebo přívěsu s menší lodí či přepravníku s koněm. Celková hmotnost soupravy ani pak ale nesmí přesáhnout 4 250 kilogramů.

Když víte, že váš naložený přívěs bude ještě těžší, budete muset do autoškoly na delší dobu. Zatímco rozšíření skupiny B na B96 se dá zvládnout během jediného dopoledne, pro získání oprávnění skupiny B+E, která umožňuje tažení přípojného vozidla až do hmotnosti 3500 kilogramů musíte v autoškole absolvovat osmnáctihodinový kurz.

Ten se skládá z osmi hodin praktické jízdy, ale i dvou hodin výcviku praktické údržby a stejně dlouhého praktický výcviku zdravotnické přípravy. K tomu náleží ještě šest hodin teorie o předpisech, zásadách bezpečné jízdy i první pomoci. Cena za takový kurz je v autoškole 4500 Kč.

Pokračování 4 / 4

3) Co říkají technické předpisy?

Předpisů v tomto směru je řada. Například o tom, jak těžká a rychlá vozidla lze mezi sebou kombinovat, hovoří podrobně vyhláška č. 341/2002 Sb.

Pro běžné motoristy je ale nejdůležitějším dokumentem technický průkaz. Pokud se opět vrátíme ke zmíněné fabii, tak se v dokumentu dozvíme, že na její tažné zařízení můžeme připojit vozík s nejvyšší technickou přípustnou hmotností 800 kilogramů. To ale jen v případě, že půjde o brzděný přívěs. Pokud brzděný nebude, tak jeho hmotnost nesmí přesáhnout 450 kilogramů.

Dnešní vozíky, které si můžete koupit třeba v hobbymarketech, jsou obvykle vyrobené tak, aby jejich celková hmotnost činila 750 kilogramů. Například oblíbený nebrzděný typ největšího tuzemského výrobce Agados, který má ložnou plochu 111 x 205 centimetrů, váží sám o sobě 125 kilogramů. Pokud byste ho připojili například za Škodu Superb s dvoulitrovým turbodieselem, tak ho můžete klidně naložit až do celkové povolené hmotnosti, tedy 625 kilogramy. V technickém průkazu vozu je totiž uvedeno, že nejvyšší přípustná hmotnost přípojného vozidla je právě oněch 750 kilogramů.

Pokud ale stejný vozík zapojíte za "naší" fabii, tak už na náklad zbývá (celková přípustná hmotnost 450 kilogramů mínus hmotnost přívěsu 125 kilogramů) jen 325 kilogramů.

Z výše uvedených příkladů je zřejmé, že čím větší a výkonnější (ideálně také s pohonem všech kol) vozidlo vlastníte, tím těžší přívěs můžete táhnout. Je třeba si ale také ještě dát pozor na parametr povolené nosnosti samotného tažného zařízení.

Škoda Superb

Škoda Superb je vlajkovou lodí značky Škoda. Na prodloužené koncernové platformě nabízí bezkonkurečně nejlepší prostor pro nohy ve střední třídě a boduje i systémem Twindoor.

Facelift 2019 • Hybridní plug-in • První jízda Superb Scout • Ceník a výbava • Test Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 • Škoda Superb iV vs. VW Passat GTE

Doporučujeme

Články odjinud