4. Škoda Roomster (známka 2,3)

4. Škoda Roomster (známka 2,3)

68
Fotogalerie

Test ojetiny Škoda Roomster: Koupíte ji za 70 tisíc, dejte pozor na motory.

Už jedenáct let uběhlo od uvedení Škody Roomster. Jak funguje kříženec fabie, octavie a MPV?

Kapitoly článku:


Model roomster způsobil při příchodu na trh v roce 2006 rozruch. Jen málokdo očekával, že se Škodovka bude držet stejnojmenné studie, kterou ukázala o tři roky dříve na frankfurtském autosalonu. Napojit na příď malého vozu velkoprostorovou záď byla pořádná divočina. Není divu, že auto designéra Thomase Ingenlatha dodnes vzbuzuje emoce.

Po technické stránce přistoupili v Mladé Boleslavi ke konstrukci prvního MPV svérázně. Na přední část tehdy ještě neznámé fabie druhé generace napojili o šest centimetrů širší zadní nápravu z původní octavie. Auto navíc vybavili posuvnými a dokonce i vyjímatelnými zadními sedačkami. Nechyběly ani další vychytávky pro „aktivní“ majitele, jakými byly třeba vnitřní držáky kol.

DSCF4715.jpgDSCF4718.jpgDSCF4736.jpg
Design i po více než dekádě vzbuzuje kontroverze. Testovaný vůz měl lepší projektorové světlomety i tažné zařízení. Více fotek naleznete ve fotogalerii na konci článku.

S rozumnými cenami a skutečně prostornou zadní částí roomster v tuzemsku zabodoval nejen u rodin, ale i firem a řemeslníků. A nic na tom nezměnila ani modernizace v roce 2010. Přinesla učesanější příď, přepracovaný interiér a nové motory. Poslední auta Škodovka vyrobila v roce 2015. Roomster zůstal bez nástupce — uvedení druhé generace, která měla být založena na Volkswagenu Caddy, automobilka na poslední chvíli zarazila.

Na trhu ojetin je ale i dnes z čeho vybírat. Ceny dosti ojetých kusů startují na sedmdesáti tisících, auta z konce výroby se pak nabízejí kolem 280 tisíc.

Co je klíčové?

  • Kvůli dynamice, komfortu i životnosti se vyhněte tříválcům.
  • Spousta aut sloužila řemeslníkům, připravte se na vybydlené interiéry
  • Motory TSI fungují bezproblémově až od roku 2011
  • Zkontrolujte stav převodovky, zlobit může i manuál
  • Koncernová auta lákají podvodníky, vybírejte pečlivě

Až po přední sloupky se model shoduje s fabií. Hlavně u aut z prvních let výroby tak je i v tomto případě nutné počítat s rychle odcházejícím zadním uložením předního ramene. Dobrou zprávou je, že nyní už zakoupíte modifikovaný silentblok, který vydrží podstatně déle. Kratší životností uložení však trpí roomster nadále, přestože v roce 2008 dostal výrazněji upravené přední zavěšení. I opravy jsou ale od té doby snadnější a levnější. Jednoduchá zadní náprava se zatím zdá být velmi odolná.

DSCF4692.jpgDSCF4698.jpgDSCF4699.jpg
Zadní náprava je odolná. Vpředu trpí omezenou životností zadní uložení ramene.

Bez problémů funguje většina komfortních prvků. Servisy si ve větší míře stěžují pouze na problémy s klimatizacemi a ventilátory. Občas také stávkují velké displeje palubních počítačů a mikrospínač otevírání pátých dveří.

Motorová hádanka

Při prohlížení bazarových inzerátů většinou uvidíte základní tříválce 1.2 HTP. Motor bohužel již od uvedení provázely dosti zásadní potíže — vytahávaly se rozvodové řetězy, které uměly i přeskočit. Kombinace malé olejové náplně přehřívané blízko umístěným katalyzátorem pak způsobovala koloběh, často končící ztrátou komprese. A to nebylo vše, zlobily i cívky, EGR ventil, katalyzátory... Výrobce sice po celou dobu produkce na motoru pracoval, doporučitelné jsou však až motory po poslední modernizaci v roce 2010.

Nejlepší pohonnou jednotkou je jednoznačně benzinová čtrnáctistovka 1.4 16V. Jejích 63 kilowattů je sice na rozměrný roomster výkonově spíše dostatečných, z pohledu spolehlivosti je ale zcela vzorná. Výjimečně zazlobí jen zapalovací cívky. Výměna dvou rozvodových řemenů, která je zde naplánována už na 90 000 km, je nepatrně dražší než u konkurence.

DSCF4705.jpgDSCF4706.jpgDSCF4712.jpg
Nejlepší volbou je benzinová čtrnáctistovka. Model často trpí úniky chladicího média klimatizace.

Pokud jste slyšeli, že větší šestnáctistovka umí brát olej, vězte, že roomsteru se to netýká. V tomto případě byl totiž užit odlišný motor, než třeba v octavii. Jednotka 1.6 16V je příbuzná 1.6 FSI a vlastně jde také o základ tříválcového HTP. Dlouhozdvihový motor nijak zázračně nejede, navíc v zápřahu docela duní. Také v tomto případě občas selhává rozvodový řetěz, nicméně jeho odolnost je zde větší než u pozdějšího 1.2 TSI.

Rozvodová kauza jinak skvělé dvanáctistovky se týká především prvních verzí motoru. Jak šel čas, odolnost řetězů stoupala. Od roku 2011 pak jednotka používá širší provedení, které funguje dlouhodobě spolehlivě, případně jde levně opravit.

Jak už jsme upozornili dříve, motor při krátkém popojíždění a tankování nekvalitních paliv trpí na zakarbonování. A ještě jedno upozornění: dvanáctistovku výrobce nabízel i se sedmistupňovou automatickou převodovkou. Jde ale o verzi se suchou skříní, která zatím z dlouhodobého pohledu nepracuje optimálně. Rozjezdy navíc nejsou příliš komfortní. Jsou ale známy i případy hučících manuálních pětistupňových převodovek s opotřebovanými synchrony. Generálka u nezávislých specialistů se vejde do deseti tisíc.

Diesely? Do 2010 hlučí

Pod kapotou roomsteru se v průběhu let vystřídaly čtyři vznětové jednotky. Začínal s motory 1.4 a 1.9 TDI PD. Obě jednotky jsou považovány za nadprůměrně spolehlivé, u hodně ojetých kusů, které jezdily v prodloužených servisních intervalech, však hrozí fatální závady. Časem se mohou prodřít hydraulická zdvihátka ventilů, která následně dokážou ventil vystřelit do válce. Často z nich také kvůli těsněním, zničeným dlouhými servisními intervaly, teče olej.

Nedoporučujeme také verzi Greenline, která byla vždy spojena s filtrem pevných částic. A pak je tu hlasitost motorů. Odhlučnění menšího tříválce můžeme dnešní optikou označit jako nedostatečné. Také legendární devatenáctistovka v rozměrné karoserii duní více, než by bylo zdrávo.

Na tříválec 1.2 TDI, který už dostal vstřikování common-rail, prakticky nenarazíte. Odvozený motor 1.6 TDI ale docela rozšířený je. V principu funguje dobře, náklady na údržbu ale umí výrazně prodražit drahé výměny vstřikovačů. Filtry pevných částic u něj nezlobí a dobrou zprávou je i to, že výrobce už za ně v případě potřeby nežádá nekřesťanské peníze.

Jak jezdí Škoda Roomster s motorem 1.4 16V se dočtete v následující kapitole.

Radosti
Variabilita a prostornost zadní části
Velký výběr vozů
Dostupnost servisu
Jízdní vlastnosti
Starosti
Problémy některých motorů
Úzká přední část
Vyšší hlučnost podvozku
Běžně větší opotřebení interiérů
7  /10

Škoda Roomster

Škoda Roomster bylo první české MPV a vzbudilo při svém příchodu rozruch nekonvenčním designem. Stejně jako ostatní škodovky se stal i Roomster nejprodávanějším modelem své třídy. V roce 2015 byla jeho výroba ukončena bez přímé náhrady.

Test • Historie Škody Roomster

Doporučujeme

Články odjinud