Honda Type R už celá léta patří do skupiny těch nejvíce uznávaných "ostrých hatchbacků", společně třeba Renaultem Mégane RS. Logicky nás tedy zajímalo, o kolik se nová generace v porovnání s tou poslední, která trošku ustoupila ze slávy, zlepšila.
Kapitoly článku:
design exteriéru
prostornost
jízdní vlastnosti
spotřeba
renomé
zadní sedačky
design interiéru
absence rezervního kola
ovládání palubního počítače
9 /10
Překvapivě brzy po představení civilních verzí, vrhla japonská automobilka Honda na tuzemský trh také další pokračování ságy Type R. Tvrzení o časném příchodu je podloženo naší zkušeností s minulou generací, která byla k dostání teprve v posledních dvou letech životního cyklu minulé, deváté generace.
To, že novinka si zaslouží pozornost, svědčí už jen jediný časový údaj: 7:43,8. To je hodnota času na kolo na severní smyčce okruhu Nürburgring, kterým Honda v dubnu stanovila rekordní hodnotu mezi "předokolkami". Pro zajímavost - je to o sedm sekund lepší čas, než jaký byl zaznamenán u předchozího civicu Type R.
Jestliže se některým puristům může zdát, že Honda už v případě nového civicu dosti ustoupila od poněkud extravagantního designu minulých dvou generací, Type R určitě nudně nevypadá. Zvláště, pokud ji srovnáme s některými dalšími hothatchi na trhu, zvláště Seatem Leon Cupra nebo Volkswagenem Golf R.
Honda CivicType R - srovnání s vybranými konkurenty |
Model |
Civic Type R |
Leon Cupra |
Focus RS |
Golf R |
Motor |
2,0 VTEC |
2,0 TSI |
2,3 Ecoboost |
2,0 TSI |
Pohon |
4x2 |
4x2 |
4x4 |
4x4 |
Zdvihový objem [cm3] |
1996 |
1984 |
2261 |
1984 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Největší výkon [kW/min] |
235/6500 |
221/5500 |
257/6000 |
228/5500 |
Točivý moment [N.m/min] |
400/2500-4500 |
380/1800-5500 |
330/1900 |
200/2000-3500 |
Převodovka |
6M |
6M |
6M |
6M |
Max. rychlost [km/h] |
272 |
250 |
268 |
250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
5,7 |
5,8 |
4,7 |
5,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
7,7 |
6,9 |
7,7 |
7,9 |
Základní cena [Kč] |
929 900 |
769 900 |
952 900 |
1 019 200 |
K testu jsem získal bílý exemplář s černými doplňky (nástavce prahů, části spoilerů a podobně), v nichž se ještě navíc tu a tam objevují červené linky. Takto, při slovním popisu, to neslibuje nějakou dramatickou podívanou, nicméně, opak je pravdou. Vizáž takovéto Hondy Civic Typer R budí respekt už ve chvíli, kdy je zaparkovaná u chodníku, ale doslova hrůzu umí nahnat těm, kteří ji uzří ve zpětných zrcátkách.
Podle mě to k autu takového typu patří. Notabene, když nejde o samoúčelné pouťové efekty, ale o opatření, která přispívají ke zlepšení aerodynamického projevu a v konečném důsledku k lepším jízdním vlastnostem.
Tak například výčnělky na spojleru nad zadním okem směřují proudící vzduch na hlavní přítlačné křídlo. Podobně, jak jsme tomu uvyklí například u Subaru WRX STi, i zde je opravdu mohutné. Lidé od Hondy navíc tvrdí, že i dokonale funkční. V každé jízdní situaci prý auto generuje negativní vztlak. V překladu do češtiny to znamená, že díky aerodynamickým prvkům a celkovému technickému řešení je auto neustále přitlačované k vozovce, což umožňuje například vyšší rychlost v zatáčce.
I na motoru bylo třeba zapracovat
I Honda už opustila vysokootáčkové atmosférické motory a došlo u ní na využití turbodmychadla. To sice nastalo už v případě minulé generace, tam to ale nebylo kvitováno příliš dobře. Aby se projev přeplňování v nízkých otáčkách vylepšil, přistoupili tentokrát motoráři značky k řadě vychytávek. Například použili odlehčenou klikovou hřídel a setrvačník. Také samotné turbodmychadlo s elektronicky řízeným obtokovým ventilem je teď vylepšené.
Výkon v porovnání s předchůdcem narostl jen mírně - z 310 na 320 koní, nejvyšší točivý moment dvoulitrového čtyřválce zůstal dokonce na stejné hodnotě 400 Nm.
Z dalších technických řešení stojí nepochybně za pozornost výfuková soustava. Uprostřed difuzoru pod zadním nárazníkem trůní trojice koncovek. Přitom ta prostřední neslouží k odvádění výfukových plynů, ale naopak má za úkol v určitých režimech motoru přisávat zpět čerstvý vzduch. To snižuje rezonance, které by lidi v autě mohly na delších trasách obtěžovat.
Po řadě let opustila Honda vlečené nápravy vzadu a namontovala multi-link. Ne, že by dříve Honda Civic Type R její vinou "neuměla jezdit", víceprvek však přece jen zpravidla na horších silnicích poskytuje klidnější jízdní projev. Na tom, že tentokrát konstruktéři od začátku věděli, že z civicu pro masové zákazníky vznikne také ostrá verze, tedy nakonec vydělali i běžní zákazníci. Multilink se totiž montuje úplně do každého civicu. Kromě toho se také nádrž zpod předních sedaček přesunula pod ta zadní, což sice neumožňuje vyklápět zadní sedáky vzhůru, na druhou stranu to ale lidem vzadu zvětšuje prostor pro nárty.
Honda Civic Typer R, přestože se už nahlas mluví o možnosti nabídky verze 4x4, je stále předokolka. Aby se mocné síly, přicházející z šestistupňové manuální převodovky, dokázaly prostřednictvím kol dostat na asfalt, přistoupili konstruktéři hned ke dvěma opatřením naráz. Zkombinovali totiž klasický samosvorný diferenciál na přední nápravě s elektronikou, která vektoruje točivý moment. Funkce má dokonce svůj název Agile Handling Assist a umí během zatáčení náležitě přibrzdit vnitřní kolo a pomoci tak autu stočit se žádoucím směrem.
Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.
Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E