Ředitelství silnic a dálnic připravuje rekonstrukci tunelu Valík na dálnici D5 u Plzně.
Zřejmě již v listopadu by řidiči, kteří se po dálnici D5 spojující Prahu přes Plzeň s dálničním přechodem Rozvadov, mohli začít jezdit skrz tunel Valík stokilometrovou rychlostí.
Dosud se zde z rychlosti 130 km/hod musí brzdit na osmdesátku. Informaci o záměru Ředitelství silnic a dálnic přinesl Český rozhlas. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla kvůli tomu nestačí pouze změnit číslo na digitálních panelech před vjezdy do tunelu.
"Je třeba změnit vnitřní provozní předpisy a provést rekonstrukci systému dopravního značení, včetně přepočtu a revitalizace osvětlení na vyšší rychlost," uvedl Rýdl pro Radiožurnál. Záměr se také musí projednat s dopravními policisty a hasiči. Zatím ale vůbec není jisté, zda ke změně rychlosti skutečně dojde. "Zatím jde pouze o projekt Ředitelství silnic a dálnic. Určitě budeme řešit, zda je to bezpečné a jestli je k takovému opatření důvod," uvedl mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Valík je otevřený od podzimu roku 2006. Měří necelých čtyři sta metrů. Přesto jsou v něm instalovány všechny technologie jako v tunelech, které jsou mnohonásobně delší. Možnost jízdy vyšší rychlostí slibovalo ŘSD již při otevření před dvanácti lety.
Pokud se zvýšení rychlosti podaří ve Valíku prosadit, mohly by následovat i další moderní tunely na tuzemských dálnicích. Česko by v tomto směru pouze následovalo vyspělé okolní země. Konkrétně například Rakousko či Německo.