Evropské autokluby testovaly zimní pneumatiky o několika rozměrech. podívejte se na náš přehled. Uvádíme i jejich obvyklé ceny v internetových obchodech
Čas, kdy je vhodné mít na autě zimní pneumatiky, začíná již 1. listopadu. Partnerské autokluby českého ÚAMK napříč Evropou otestovaly ještě předtím nejen nové modely. Vybrali jsme výsledky čtyř rozměrů. Které vybrat?
195/65 R 15 T
Takový rozměr obouvá většina vozů nižší střední třídy. Celkem bylo testováno 16 plášťů. Jen tři byly hodnoceny dobře, získaly 4 hvězdičky a jejich použití je tedy vysoce doporučeno, zejména díky vyváženým vlastnostem. Skvělé je druhé umístění Esa+Tecar.
Vybrali jsme ty nejdůležitější disciplíny a výsledky pěti nejlepších a tří nejhorších. V tomto testu se známkuje jako ve škole. Podrobné výsledky všech typů najdete ve fotogalerii.
Test OAMTC |
Mokro |
Sucho |
Sníh |
Celkem |
Min. cena (Kč) |
Continental WinterContact TS860 |
1,8 |
2,2 |
1,9 |
2,1 |
1 651 |
Esa+Tecar Super Grip 9 |
2,3 |
2,3 |
2,3 |
2,3 |
1 274 |
Kleber Krisalp HP3 |
2,5 |
2,3 |
2,1 |
2,4 |
1 025 |
Dunlop WinterResponse 2 |
2 |
2,6 |
2,1 |
2,6 |
1 259 |
Goodyear UltraGrip 9... |
1,9 |
2,4 |
2,7 |
2,7 |
1 262 |
...Kumho WinterCraft WP51 |
3,3 |
2,4 |
2,6 |
3,3 |
1 016 |
Sava Eskimo S3+ |
2,9 |
3,3 |
1,9 |
3,3 |
959 |
Semperit MasterGrip |
2,5 |
3,6 |
2,1 |
3,6 |
1 238 |
Dalších 12 pneumatik bylo hodnoceno jako uspokojivé a jejich použití se doporučuje, protože se jedná o vysoce kvalitní pneumatiky, které mají vlastnosti jen mírně horší než nejlepší trojice. Pouze jedna pneumatika byla hodnocena špatně, a to dvěma hvězdičkami.
Na poslední příčce možná překvapivě neskončil čínský Aeolus, který je nyní vlastněný firmou Pirelli, ale pneumatika Semperit Master-Grip 2, která nevyhovovala především na suché vozovce. Podle dřívějších testů měly v dřívějších zimních testech lepší výsledky než tento Semperit i některé výhradně letní pneumatiky.
215/65 R 16 H
Český test obstaral Autoklub ČR. Zajímavé je hodnocení celoročních Michelin Cross Climate uprostřed ostatních zástupců, které jsou ovšem určeny výhradně pro zimní podmínky. Vítězem se staly referenční pláště Continental WinterContact TS 850 P, jimž k dokonalosti chyběl pouze lepší výkon za sucha. Druhý Dunlop Winter Sport 5, který vyhrál i v porovnávání ADACu, zaostal jen nepatrně. Velmi dobře obstál i třetí Nokian WR D4.
Test Autoklub ČR |
Mokro |
Sucho |
Sníh |
Celkem |
Min. cena (Kč) |
Continental WinterContact TS 850P |
100 % |
100 % |
100 % |
100 % |
2 763 |
Dunlop Winter Sport 5 |
99,7 % |
101 % |
99,8 % |
99,9 % |
2 362 |
Nokian WR D4 |
97,3 % |
100 % |
101,4 % |
99,6 % |
2 452 |
Michelin Cross Climate |
94,3 % |
105,9 % |
95 % |
98,4 % |
2 844 |
Yokohama W drive V905 |
97,1 % |
100,1 % |
98,2 % |
98,4 % |
2 070 |
Hankook icept RS2 W452 |
96,5 % |
98,8 % |
98,9 % |
98 % |
2 077 |
Bridgestone Blizzak LM-80 EVO |
89,4 % |
99 % |
100,3 % |
96,2 % |
2 269 |
Pirelli Winter Sottozero 3 |
91,9 % |
102 % |
94,2 % |
96 % |
2 318 |
235/55/R 17
Osm pneumatik o rozměru 235/55 R17 bylo podrobeno disciplínám na vozidle Ford Kuga ve Švédsku za typických zimních podmínek se sněhem a ledem v 15 disciplínách. Vybrali jsme opět ty nejzásadnější:
Test GTÜ |
Mokro |
Sucho |
Sníh |
Celkem |
Min. Cena (Kč) |
Dunlop Winter Sport 5 SUV |
65 |
44 |
69 |
203 |
3 962 |
Goodyear UltraGrip Performance |
63 |
42 |
66 |
199 |
3 727 |
Continental WinterContact TS850P |
58 |
39 |
68 |
191 |
3 754 |
Pirelli Winter Sottozero 3 |
56 |
42 |
63 |
190 |
3 449 |
Nokian WR A4 |
45 |
44 |
64 |
187 |
2 976 |
Kumho WinterCraft WP71 |
54 |
42 |
59 |
186 |
2 441 |
Hankook Winter icept |
49 |
42 |
62 |
181 |
2 723 |
Cooper WM-SA2 |
51 |
37 |
61 |
179 |
- |
Testovacím vítězem s hodnocením "vysoce doporučený" byl Dunlop Wintersport 5 SUV. Druhé místo obsadila pneumatika Goodyear UltraGrip Performance Gen-1, která byla zvláště přesvědčivá při brzdění na mokrých silnicích - což je parametr, který je zvláště důležitý.
Continental Wintercontact TS 850 P získal bronzovou pozici v tomto testu. Na čtvrtém místě je pneumatika Pirelli Winter Sottozero 3. Slabiny měla pneumatika Nokian WR A4 v kategorii "bezpečnost na mokré vozovce". Podrobnější výsledky naleznete v tabulce na konci článku.
Celoroční 205/55 R16
Jak dopadnou celoroční pneumatiky po dlouhodobém testu, přesněji po ujetí 10 tisíc kilometrů? To byla otázka, kterou si položila německá organizace GTÜ, společně s ACE, tedy Auto Clubem Europa.
Test začal v listopadu loňského roku a pokračoval i letos. Bylo tedy možné kromě jiného porovnat výsledky zcela nových plášťů a ojetých.
Výsledky byly překvapující. Při brždění na mokré vozovce použitý Michelin oproti původnímu stavu vykazoval významně delší brzdnou dráhu, zatímco pláště Goodyear předvedly dokonce kratší brzdnou dráhu, než měly nové pneumatiky. Na ledě a sněhu oba použité výrobky nabídly o něco horší výsledek, přesto naprosto adekvátní trakci.
Velkým překvapením se ukázalo brzdění na vozovce se sněhovou pokrývkou. Oba testované druhy plášťů si vedly lépe po 10 000 ujetých kilometrů než jako nové. Jaký z toho plyne závěr? V případě těchto dvou celoročních pneumatik není na úkor bezpečnosti jejich použití – alespoň ne po první letní sezóně.
A jak to vypadalo během léta? Oba typy pneumatik za letní období ztratily asi 1,6 mm hloubky dezénu, což postačuje, aby se nijak výrazněji neprojevil aquaplaning na mokré vozovce. To také test potvrdil.
ÚAMK výsledek u celoročních pneumatik komentuje takto: "Pokud budeme hovořit o těchto dvou typech celoročních pneumatik, žádné vážné faux paux se u nich neprojevilo. Stojí tedy za zvážení. Mají dostatečné bezpečnostní rezervy, dovolí zůstat mobilní i v zimním období, bez nutnosti přezouvání a vyplatí se jejich koupě i z hlediska nákladů. Řečené každopádně není obecná pravda o všech celoročních modelech, ale o těchto dvou, které byly odborně testovány."
Na nové technologie v oblasti vývoje se podívejte v komentované fotogalerii: