Na první pohled nový Swift zařadíte po bok jeho předchůdců

Na první pohled nový Swift zařadíte po bok jeho předchůdců

Kola mohou mít maximálně šestnáct palců

Kola mohou mít maximálně šestnáct palců

Světlomety LED svítí dobře a vůz s nimi má hezčí výraz

Světlomety LED svítí dobře a vůz s nimi má hezčí výraz

V masce je radar asistenčních systémů

V masce je radar asistenčních systémů

I zboku je Swift charakteristický...

I zboku je Swift charakteristický...

...nám se líbí i přes vyšší stavbu

...nám se líbí i přes vyšší stavbu

Charakteristický je zakrytý C-sloupek

Charakteristický je zakrytý C-sloupek

Hybridní provedení prozrazuje tato plaketka

Hybridní provedení prozrazuje tato plaketka

Swift umí mít sebevědomý postoj

Swift umí mít sebevědomý postoj

Zadní svítilny mají hezký světelný podpis

Zadní svítilny mají hezký světelný podpis

Zezadu vynikne užší karoserie

Zezadu vynikne užší karoserie

Interiér je strohý...

Interiér je strohý...

...ale řidičská pozice je na třídní poměry v pořádku

...ale řidičská pozice je na třídní poměry v pořádku

Mezi budíky můžete sledovat toky systému pohonu

Mezi budíky můžete sledovat toky systému pohonu

Infotainment si pochvalujeme - je intuitivní a rychlý, byť kvalita zobrazení pokulhává

Infotainment si pochvalujeme - je intuitivní a rychlý, byť kvalita zobrazení pokulhává

Ani bílé dekory vnitřek nerozsvítí

Ani bílé dekory vnitřek nerozsvítí

Převodovka se na zpětný chod zadrhává, jinak má příjemný chod

Převodovka se na zpětný chod zadrhává, jinak má příjemný chod

Na nápoje najdete místa před pákou

Na nápoje najdete místa před pákou

Vypnout systémy lze vlevo od volantu

Vypnout systémy lze vlevo od volantu

Sedadla jsou dobře dimenzována

Sedadla jsou dobře dimenzována

Přístup na zadní sedadla je dobrý...

Přístup na zadní sedadla je dobrý...

...a místo je vzhledem ke skromnému rozvoru dostatečné

...a místo je vzhledem ke skromnému rozvoru dostatečné

Zavazadelník je průměrný...

Zavazadelník je průměrný...

...po sklopení pochopitelně vznikne schod

...po sklopení pochopitelně vznikne schod

Pásy se po sklopení schovají se sedačkami

Pásy se po sklopení schovají se sedačkami

Pod podlahou najdete jen povinnou výbavu

Pod podlahou najdete jen povinnou výbavu

Nádrž se otevírá postaru bowdenovým systémem

Nádrž se otevírá postaru bowdenovým systémem

1.0 BoosterJet je povedenou jednotkou

1.0 BoosterJet je povedenou jednotkou

Kola mohou mít maximálně šestnáct palců
Světlomety LED svítí dobře a vůz s nimi má hezčí výraz
V masce je radar asistenčních systémů
I zboku je Swift charakteristický...
28
Fotogalerie

Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

Kapitoly článku:


Radosti
Kompaktní rozměry, přesto dostatečná prostornost
Intuitivní a rychlý infotainment
Výkonné a kultivované pohonné ústrojí
Nízká spotřeba
Přilnavost a hravost podvozku
Velký výběr motorizací, pohonů a převodovek
Starosti
Strohý interiér
Tupé řízení
Chování na rozbité silnici
Zpětný chod chronicky zadrhává
6  /10

Už v šesté generaci vstupuje na trh malé Suzuki Swift. Stále zůstává věrné svému konzervativnímu postoji v segmentu B. Právě malé hatchbacky zatím snad nejlépe ze všech automobilových segmentů odolávají crossoverům - minimálně co se týče postoje automobilek. 

Swift totiž vstupuje na horkou půdu, do třídy malých vozů, která snad nikdy nebyla více konkurenční. Nejde ani tak o počet soupeřů, jako o jejich kvality. Ať už se bavíme o Nissanu Micra, fénoménu jménem Renault Clio, funky Citroënu C3 nebo skvěle jezdící nové Fiestě či Ibize, tyto vozy už nejsou nákupními taškami, ale nabídnou až dospělé chování a kvalitní interiéry.

Obstojí novinka od Suzuki? Už na úvod můžeme říci, že minimálně v rozmanitosti technické výbavy je výjimečná. Vyzkoušeli jsme nejvyšší výbavu Elegance s litrovým motorem BoosterJet, manuální pětistupňovou převodovkou a mild-hybridním pohonem SHVS.

Čerpá od předchůdců

Suzuki se z tvarů Swiftu podařilo udělat charakteristickou věc. I na to se v této třídě hraje a určitě není na škodu, že když se na novinku podíváte, minimálně dvě předchozí generace okamžitě poznáte. Novinka navíc zůstává kompaktní. Zatímco konkurenti už přerůstají čtyři metry, Swift měří 3 840 mm, dokonce ještě o 10 mm méně, než předchůdce.

Líbí se nám především příď. Ta působí v kombinaci s LED světlomety trošku vážněji než s halogeny. Mimochodem, příplatek za tuto technologii svícení doporučujeme. Na městský vůz je dosvit dobrý, stejně jako intenzita. I automatické přepínání dálkového režimu funguje spolehlivě.

Při pohledu z boku či zezadu už vynikne vysoký ponton a střecha v kombinaci s malými koly. Potěší ale zajímavě řešený C-sloupek a hezky řešený světelný podpis na zadních svítilnách.

Uvnitř si na dospěláka nehraje

Konkurence dnes sází na imitace kůže, měkčené plasty, ambientní osvětlení a další "luxusní" prvky. To u Suzuki zůstávají věrni strohému japonskému stylu. Pokud zastáváte názor, že interiér má být jednoduchý a tvrdé plasty vám nevadí, nemůžete zrovna malé auto v tomto směru kritizovat. Vždyť ještě před pár lety toto bylo normou. Jenže jestli volíte malý hatchback především kvůli praktické velikosti a chcete si dopřát i hodnotnější vnitřek, lépe pořídíte jinde.

Ke cti Swiftu však patří alespoň kvalitní spasování. Řidičská pozice je také v pořádku, i když tak příjemně nízko jako v Kie Rio se neposadíte. S rozměry, které jsou jedny z nejmenších ve třídě se pojí i stísněnější interiér. V Japonsku ale příjemně kouzlili a tak jsou zadní sedadla reálně použitelná i pro dospělého muže. A to i na výšku - právě tady oceníte tu výšku karoserie, která nepůsobí tak vábně při pohledu zvenčí.

Zavazadelník narostl z 211 na 265 litrů a řadí se tak lehce pod třídní průměr, potěší relativně nízká nákladová hrana. Opět musíme pochválit infotainment, který jsme vyzkoušeli už v Ignisu. Grafikou a kvalitou zobrazení možná neoslní, ale je mimořádně intuitivní, přehledný a dostatečně rychlý. Potěší také samostatné ovládání ventilace.

Pohonnému ústrojí podvozek úplně nestačí

Suzuki Swift nabízí snad nejrozmanitější nabídku pohonných jednotek, a nepotřebuje k tomu ani vznětovou variantu. Můžete mít atmosférickou dvanáctistovku, kterou lze kombinovat s převodovkou CVT, pohonem všech kol nebo s mild-hybridním řešením. Stejnou kombinaci nabízí i litrový turbotříválec BoosterJet, jen místo bezestupňové skříně má šestistupňový měničový automat.

Naše testovaná motorizace 1.0 BoosterJet SHVS nás potěšila na poměry tříválců kultivovaným chodem. Díky tomu, že převody pětistupňové převodovky nejsou zbytečně dlouhé, jak tomu u moderních aut bývá, potěší i skvělou dynamikou. Jen při řazení zpětného chodu jsme si opět vzpomněli na Ignis - ani tady se zpátečce prostě nechce, zadrhává při každém druhém zařazení. Řešení je jediné. Vyšlápnout spojku při neutrálu a zkusit to znovu.

Mild-hybridní pohon na papíře výkon nepřidává. Elektromotor totiž pomáhá tomu spalovacímu jen při nižších otáčkách, a tak dělá už tak plochou křivku točivého momentu a výkonu ještě placatější. Jak už konstrukce napovídá, auto neumí jezdit jen na elektřinu, ale elektromotor je příjemný pomocník. Díky němu motor táhne už od patnácti set otáček, kdy se postupně přidá právě elektromotor i turbodmychadlo. Jen schází špička, kterou nabídne třeba fordovský 1.0 EcoBoost.

Díky koncepci SHVS jsme také po dlouhé době u testovacího vozu za celý týden nemuseli vypínat systém start-stop. Motor totiž vypíná zcela bez vibrací a už od 10 km/h. Startuje taktéž tiše a rychle. Činí tak totiž přes jednotku ISG.

Od nehybridní verze se liší i spotřebou ve městě, na papíře dokonce o litr. A můžeme to potvrdit, při městském korzování není problém držet se pod 6 litry, zvládali jsme i 4,8. To vše díky tomu, že se rekuperuje brzdná síla a auto vás nutí dojíždět k semaforům na zařazený stupeň. Veškeré dění a toky energií sledujete skrze displej mezi přístroji a máte tak k dispozici pěknou minihru.

Swift vždy platil za hravý vůz, a to ani nemusel mít na zádi nápis Sport, kdy to bylo snad úplně dokonalé. Mrštnost a nadšení nechybí ani novince. Svým projevem připomíná vozy Mini - všechna kola v rozích karoserie a tuhý podvozek dodávají vozu skvělý grip. O to více mrzí gumové řízení, které by mohlo mít více citu.

Navíc, pokud si Swift nekupujete pro nadšené vymetání okresek, začne až prkenný podvozek vadit. Na vině jsou podle nás paradoxně měkké tlumiče. Ty v zatáčce dovolí mírný náklon karoserie a vrozenou hravost, ale na ostrých nerovnostech pustí kolo až do dorazu. Nepěkných ran je na typické české okresce nebo v centru města od podvozku až příliš.

Závěr: Poctivé malé auto, které to nebude mít jednoduché

Suzuki Swift zůstává i v nejnovější generaci tím, proč jej lidé volili i předtím. Jako snad jediný kompakt jej můžete mít i jako mild-hybrid a čtyřkolku, navíc potěší, že tato technika je opravdu dobrá.

Swift bychom pochválili i za jízdní vlastnosti, ale máme pocit, že chování podvozku na rozbitých okreskách či přesnost řízení by ještě šly doladit. V dnešním segmentu B už není prostor pro chybičky.

Uvnitř je to pak auto, které poskytne překvapivě hodně prostoru na malém půdorysu, ale ani perleťově bílé lišty nezahalí strohost jinak kvalitně vypracovaného interiéru. Víc než u jakéhokoli jiného konkurenta zde platí, že Swift si kupujete spíše hlavou, než srdcem - ale taková auta mají na trhu rozhodně své pevné místo.

Na další postřehy se podívejte do komentované fotogalerii:

DSC03908.JPGDSC03909.JPGDSC03911.JPG

Suzuki

Suzuki je japonský výrobce automobilů a motocyklů. Michio Suzuki založil v roce 1909 společnost vyrábějící tkací stroje, první prototyp automobilu vznikl až v roce 1937.

Suzuki má své továrny i v Indii, Pákistánu nebo Maďarsku, spolupracuje s řadou automobilek.

Suzuki Ignis • Suzuki Swift • Suzuki Vitara • Suzuki S-Cross

Doporučujeme

Články odjinud