64
Fotogalerie

Test ojetiny Lexus GS: Je japonský luxus neprůstřelně kvalitní? Ano, ale...

Lexus GS třetí generace se vyráběl mezi roky 2005 a 2011. Nyní nabízí za lákavé ceny špičkovou techniku. Jak funguje?

Kapitoly článku:


V nedávném bazarovém testu Infiniti jsme stručně probrali vznik luxusních odnoží japonských automobilek koncem osmdesátých let. Tentokrát se zaměříme na Lexus GS - sedan vyšší střední třídy, který ve své první generaci debutoval v roce 1991. Druhé vydání s rozdělenými světlomety (1997 - 2004), už šlo občas potkat i na našem trhu.

Třetí verze, které se věnuje tento článek, se ukázala v roce 2004, do produkce se dostala o rok později. Mimochodem poprvé v historii byl vůz i na japonském trhu označován jako Lexus, doposud se tam nazýval Toyota Aristo.

Design Yasuhide Hosady, který zachoval dělená čelní světla, byl podstatně odvážnější, i technicky ale došlo k revoluci. Nejen že vůz přešel od řadových k vidlicovým šestiválcům, začala se také nabízet hybridní varianta 450h. Ve své době šlo o nejsilnější kombinaci spalovacího a elektrického motoru s kombinovaným výkonem 253 kilowattů.

DSCF5504.jpgDSCF5430.jpgDSCF5437.jpg
Lexus GS dnes působí spíše nenápadně. Splývavou záď podporující vynikající aerodynamiku měly už předchozí generace. Více fotek naleznete na konci článku.

To ale nebylo vše - auto nabídlo v některých verzích i elektrický posilovač s proměnným převodem, ventilovaná sedadla, přednárazový systém a dokonce i elektronické brzdy a tlumiče. Po modernizaci v roce 2007 přišel nový osmiválec 460, s podvozkem doplněným o aktivní stabilizátory, ale i drobné vzhledové retuše. V nabídce vůz zůstal do roku 2011.

V současnosti GS zůstává mimo zájem hlavního proudu, na trhu přesto naleznete dostatek vozů s cenami mezi dvěma a čtyřmi sty tisíci korun.

Co je klíčové?

  • Zkontrolujte, jestli byly provedeny všechny servisní akce
  • U benzinových šestiválců ověřte, jestli nespotřebovávají olej
  • Prověřte stav automatu, nechte vyměnit náplň
  • Auto je spolehlivé, ale komplikované, zkontrolujte jej u specialistů
  • I po půl milionu km může vypadat interiér dobře - kupujte jen prověřená auta

Lexus bývá označován za synonymum neprůstřelné kvality a bytelnosti. Auta většinou skutečně dobře fungují i s vysokými nájezdy. Zcela bezproblémové však také nejsou, i když třeba s komfortními prvky nebo elektronikou nejsou hlášeny prakticky žádné potíže.

Snad jedinou výjimkou je vadné ovládání kufru. I bezklíčkové ovládání má občas svou hlavu a chová se lehce nevypočitatelně.

Podvozek bývá velmi odolný - podle mechaniků většinou stojí za případným klepáním vadné pouzdro stabilizátoru. Pořídíte jej i v druhovýrobě asi za pětistovku. Dražší bude výměna příplatkových elektronických tlumičů - jeden vyjde minimálně na deset tisíc korun a i u těch obyčejných je nutné počítat se zhruba poloviční cenou. Typickou bolestí jsou také váznoucí zadní brzdy - stejně jako u jiných vozů je doporučujeme nechat každoročně vyčistit.

DSCF5509.jpgDSCF5510.jpgDSCF5499.jpg
Silentbloky i čep předního ramene pořídíte i v druhovýrobě. Se zadní víceprvkovou nápravou potíže nebývají.

GS se nabízelo výhradně s automatickými převodovkami - konkrétně šesti a osmistupňovými. Pro dlouhodobý a bezproblémový provoz v nich rozhodně doporučujeme stejně jako v diferenciálu pravidelně měnit olej. Lexus sice náplň označuje za doživotní, my bychom ale nedoporučovali zjišťovat, co formulace znamená.

Pozor na olej

Po uvedení na trh automobilka nabízela benzinový třílitr a na některých trzích také o půl litru větší jednotku. Zásadním rozdílem je, že zatímco třílitr spoléhá pouze na přímý vstřik, objemnější jednotka jej pro snížení spotřeby doplňuje i nepřímým.

Ve většině případů motory fungují spolehlivě. Spíše výjimečně odchází lambda sondy - i šestiválec má čtyři. Špatná funkce může stát nejen za zvýšenou spotřebou. Problémy může způsobovat i netěsné víčko nádrže.

U obou zmíněných jednotek trápí některé vozy s vyšším nájezdem i nadměrná spotřeba oleje způsobená zakarbonováním spalovacích prostor a opotřebovanými pístními kroužky. U postižených vozů dosahuje i více než 1,5 litru na tisíc kilometrů. To následně vede k poškození katalyzátorů a drahé a komplikované opravě.

U třílitru je také nutné prověřit, jestli proběhla svolávací akce, zabývající se nesprávným utažením snímače tlaku paliva. Pokud z vozu cítíte zápach benzinu, může to být právě tento nedostatek.

DSCF5514.jpgDSCF5516.jpgDSCF5520.jpg
Motor je příkladně zakrytovaný. Přístupný je pouze startovací akumulátor.

Lexus auta svolával hned několikrát - selhával hlavní brzdový válec, unikalo palivo, problematické byly i airbagy a předpínače bezpečnostních pásů. Některé vozy také mířily do servisu kvůli vadné sérii pružin ventilů - po startu takové motory běžely výrazně hlučněji.

Benzinové osmiválce - ať už starší 430, ale i pozdější 460, který také dostal kombinaci přímého a nepřímého vstřiku - jsou absolutním vzorem spolehlivosti. Škoda, že v našem prostředí odrazuje od koupě běžně patnáctilitrová spotřeba.

Bez dieselu

Lexus se na rozdíl od Infiniti rozhodl vyhnout instalaci naftového motoru. Místo toho vsadil na hybridní ústrojí s dvojicí planetových převodovek a elektromotorem. Díky tomu dosahuje působivých výkonů (0-100 km/h za 5,9) a nízké udávané i reálné spotřeby - mezi osmi a deseti litry. Konkurenční diesely nebudou výrazně úspornější.

Spalovacím základem je modifikovaný 3,5 litrový šestiválec, který také výjimečně umí nadměrně spotřebovávat olej. Jinak hybrid zvládá i vysoké nájezdy většinou bez potíží.

V případě oprav jsou však ceny vysoké - třeba trakční akumulátor vyjde na devadesát tisíc. Na druhou stranu údržba stejně starého dieselu s automatem a filtrem pevných částic běžně hrozí podobnými čísly. U hybridní verze bychom se proto rozhodně vyhnuli zásahům neautorizovaného servisu.

Jak jezdí Lexus GS s benzinovým šestiválcem, se dočtete v následující kapitole.

Radosti
Kvalitní zpracování
Spotřeba hybridní verze
Zajímavá technická řešení
Odhlučnění
Starosti
Méně komfortní odpružení
Riziko spotřeby oleje u V6
Vyšší ceny servisu
Nižší dostupnost neoriginálních dílů
6  /10

Lexus

Lexus v roce 1989 založila Toyota jako svou luxusní značku. Nejsilnější je stále v USA, ale od roku 2000 vznikají pobočky Lexusu po celém světě. 

Lexus se od roku 2006 spolu s Toytotou věnuje produkci hybridních automobilů.

Lexus UX • Lexus IS •​ Lexus CT •​ Lexus ES •​ Lexus LS •​ Lexus NX •​ Lexus RX •​ Lexus RC •​ Lexus LC

Doporučujeme

Články odjinud