Výroba trvala čtyři roky, ale už v roce 2022 jej doplnila Z4, coby pokračovatel úspěšné Z3.

Výroba trvala čtyři roky, ale už v roce 2022 jej doplnila Z4, coby pokračovatel úspěšné Z3.

73
Fotogalerie

Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Kapitoly článku:


Přelom tisíciletí znamenal z pohledu designu u BMW skutečnou revoluci. A řada Z to dokazuje v plné míře. Vzpomeňme na model Z3 - uhlazený, elegantní, s designem odkazujícím někam do éry fialových sak a devadesátých let. S příchodem „zet-čtyřky“ přišla zásadní změna. Jestli byly u Z3 projevem rebelství žábry na bocích, při prvním pohledu na nástupce padaly kolemjdoucím čelisti.

Dán Anders Warming na čtyřech metrech předvedl neskutečnou bouři tvarů, ale i zajímavých detailů. Žraločí je nyní přední část, na kterou navazuje nezvykle dlouhá kapota. Mimochodem, aby se váha udržela při zemi, je vyrobena z hliníku.

DSCF5678.jpgDSCF5680.jpgDSCF5790.jpg
Autu rozhodně nechybí nápadité detaily. Xenonové světlomety trpí na vysvícení.

Říkáte si, co na tom autě dělá střecha, když o provedení kupé se evidentně nejedná? Ano, testovaný kus, který jsme si zapůjčili v Auto ESA, byl vybaven originálním hardtopem. Autu svítil na tachometru údaj 155 tisíc kilometrů. Prodejce za něj žádá 258 tisíc korun.

Pevná střecha je zde připevněna jen trojicí šroubů a sundání je dílem okamžiku. Z4 je ale i praktický kabriolet - ani plátěná střecha nezabírá v kufru po složení místo navíc. Zavazadelník s velikostí 240 litrů je přitom pro víkendový výlet ve dvou zcela dostačující.

Ano, ve dvou. Výrobce totiž, na rozdíl od konkurence, dvojici zadních sedaček ani nepředstírá. Ostatně čtyřmístné kabrio nabízí větší řada 3. I tak je interiér dosti těsný. Ten náš rozjasňovala kombinace červené kůže a broušeného hliníku, přesto už na něm byly roky znát. Volant a řadicí páka byly ošoupané, stejně jako bok řidičovy sedačky.

Starým klíčkem, připomínajícím éru E46, startujeme testovaný dvouapůllitrový řadový šestiválec. Zní tak krásně mechanicky a precizně! Práce s krátkou řadicí pákou chce trochu více síly, než jsme zvyklí u předokolek, jednička ale zapadá s absolutní jistotou.

O klidu, s jakým se tohle auto rozjíždí, by si dnešní rádoby sporťáky mohly nechat zdát. Šestiválec v dlouhé přídi jen tiše přede a řidiče nijak nevybízí k rychlé jízdě. Není problém jen tak tiše a relaxovaně korzovat - i spotřeba se pak bude držet kolem osmi litrů.

DSCF5700.jpgDSCF5747.jpgDSCF5877.jpg
Interiér je pojat minimalisticky. V dálničních rychlostech počítejte s vyšší hlučností.

Tuhý podvozek i řízení však naznačují, že by to byla škoda. I když máme jen slabší provedení se 141 kilowatty, rozdráždit jej není problém. Gradace výkonu je přitom návyková. Zatímco ve třech tisících otáček motor ještě jemně ševelí, za hranicí pěti tisíc teprve nabízí ten správný nášup. Ale pozor, stále zachovává vytříbené vytí řadového šestiválce. Zapomeňte na umělé zvukové efekty současné generace rádoby sportovních aut.

Radost nezkazí ani podvozek a řízení. Náš kus na sedmnáctipalcových kolech byl sice tuhý, nikoliv ale obtěžujícím způsobem. V zatáčkách pak splnil to, co očekáváte od malého lehkého roadsteru se zadním pohonem. Směr měnil střelhbitě, nechoval se přitom nijak záludně. Na výjezdu ze zatáčky se přitom auto dalo lehce řídit plynem - tak snadné dávkování výkonu moderní přeplňovaní konkurenti nikdy nenabídnou.

I řízení je velmi slušné, musíme ale přiznat, že hydraulický posilovač užitý v E46 je o poznání upovídanější.

Verdikt:

Aut pro radost s odolnou technikou rychle ubývá. BMW Z4 první generace je přitom ideálním tipem ke koupi. Kombinuje moderní vzhled, shrnovací střechu a skvělé jízdní vlastnosti. Asi to nebude na každodenní ježdění - podvozek je dost tuhý, interiér malý a hlučnější, navíc si v něm neodložíte ani mobil. Možnosti relativně snadných oprav a dostupných dílů však modelu předurčují budoucnost vyhledávaného zboží. Tím spíše věnujte čas hledání kusu s prokazatelnou historií, nezasaženého úpravami.

Technické údaje: BMW Z4 Roadster

Rok • stupeň výbavy
2004 • 2.5i
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 494 cm3
Vrtání • zdvih
84,0 mm • 75,0 mm
Stupeň komprese
10,5:1
Nejvyšší výkon
141 kW (192 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
245 Nm při 3 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
6,6 s
Nejvyšší rychlost
235 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
240 l • 260 l
Objem palivové nádrže
55 l
Hmotnost: provozní • celková
1 260 kg • 1 560 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
12,5 • 6,9 • 8,9 l/100 km
Rozvor náprav
2 495 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 473 mm • 1 523 mm
Rozměr pneumatik
225/50 R16
Rozměry: délka × šířka × výška
4 091 × 1 781 × 1 299 mm

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud