Elegantní karoserie vykazuje slušnou odolnost proti korozi. U prvních modelů však prověřte stav podmotorového rámu, který může být výrazněji napaden. Také životnost výfuků je podprůměrná.

Elegantní karoserie vykazuje slušnou odolnost proti korozi. U prvních modelů však prověřte stav podmotorového rámu, který může být výrazněji napaden. Také životnost výfuků je podprůměrná.

Vcelku pravidelně u Alfy bývají problémy se zamykáním. Zlobí jak klíčky, tak elektronický modul ve volantu. Ten odmítá odblokovat řízení. Zkušení mechanici dokáží zařízení rozebrat a rozhýbat, jindy je nutná výměna celé jednotky.

Vcelku pravidelně u Alfy bývají problémy se zamykáním. Zlobí jak klíčky, tak elektronický modul ve volantu. Ten odmítá odblokovat řízení. Zkušení mechanici dokáží zařízení rozebrat a rozhýbat, jindy je nutná výměna celé jednotky.

Občas si majitelé stěžují na slabší účinek klimatizace. Stojí za tím většinou vysoušeč vzduchu staré konstrukce. Výjimečně je na vině kompresor klimatizace za asi deset tisíc korun.

Občas si majitelé stěžují na slabší účinek klimatizace. Stojí za tím většinou vysoušeč vzduchu staré konstrukce. Výjimečně je na vině kompresor klimatizace za asi deset tisíc korun.

Spíše výjimečně Alfy hlásí problémy s jednotkou ABS a brzdami. Zpočátku výroby dokonce výrobce jednu sérii aut svolával kvůli vadným hadicím. Dnes už se většinou jedná především o problémy s kabeláží vedoucí k senzorům v kolech.

Spíše výjimečně Alfy hlásí problémy s jednotkou ABS a brzdami. Zpočátku výroby dokonce výrobce jednu sérii aut svolával kvůli vadným hadicím. Dnes už se většinou jedná především o problémy s kabeláží vedoucí k senzorům v kolech.

Pravidelně se opakujícím problémem jsou selhávající stahovačky oken. Po prasknutí lanka občas dokonce sklo zapadne do dveří. Celý mechanismus ale pořídíte do dvou tisíc korun.

Pravidelně se opakujícím problémem jsou selhávající stahovačky oken. Po prasknutí lanka občas dokonce sklo zapadne do dveří. Celý mechanismus ale pořídíte do dvou tisíc korun.

Především z počátku výroby trápily model problémy s posilovači řízení. Do některých vozů výrobce nalil špatnou hydraulickou kapalinu, následně se modifikovaly její nádržky… I dnes ale nejsou problémy výjimečné. Řízení musí jít i v dorazech hladce a nevydávat žádné zvuky. Jinak může být vadná převodka, kterou pořídíte asi od čtyř tisíc korun, ale i samotné čerpadlo s minimálně dvojnásobnou cenou.

Především z počátku výroby trápily model problémy s posilovači řízení. Do některých vozů výrobce nalil špatnou hydraulickou kapalinu, následně se modifikovaly její nádržky… I dnes ale nejsou problémy výjimečné. Řízení musí jít i v dorazech hladce a nevydávat žádné zvuky. Jinak může být vadná převodka, kterou pořídíte asi od čtyř tisíc korun, ale i samotné čerpadlo s minimálně dvojnásobnou cenou.

Jaký motor vybrat? Začněme základní jednotkou 1.8 MPI: Sice nenadchne výkonem, jinak s ní ale nebývají větší problémy. Výjimečně odejde nějaká labmda sonda, nebo čidlo klepání. I nejnovější motor 1750 TBi se zatím zdá spolehlivý. Především z počátku výroby jej však trápilo kolísání výkonu, ale i občasné výpadky. Za obojím však stály softwarové problémy, výjimečně pak senzor klepání. Stejně jako větší motor 3,2 JTS však výjimečně motor trápily výpadky palivového čerpadla. Na šestiválec natrefíte spíše výjimečně a obecně to není příliš dobrá volba. Problémy častěji pravidelně hlásí také čtyřválcové jednotky JTS. Objevují se zde především problémy s řetězovými rozvody, související s šizeným olejovým servisem. Sem tam také selže nějaké čidlo (především teploty oleje) v řádu tisíců. Občas také zlobí drahý variátor variabilního časování (cca od deseti tisíc Kč). Celkově tak motory JTS nenadchnou spotřebou, výkonem, ale ani spolehlivostí.

Jaký motor vybrat? Začněme základní jednotkou 1.8 MPI: Sice nenadchne výkonem, jinak s ní ale nebývají větší problémy. Výjimečně odejde nějaká labmda sonda, nebo čidlo klepání. I nejnovější motor 1750 TBi se zatím zdá spolehlivý. Především z počátku výroby jej však trápilo kolísání výkonu, ale i občasné výpadky. Za obojím však stály softwarové problémy, výjimečně pak senzor klepání. Stejně jako větší motor 3,2 JTS však výjimečně motor trápily výpadky palivového čerpadla. Na šestiválec natrefíte spíše výjimečně a obecně to není příliš dobrá volba. Problémy častěji pravidelně hlásí také čtyřválcové jednotky JTS. Objevují se zde především problémy s řetězovými rozvody, související s šizeným olejovým servisem. Sem tam také selže nějaké čidlo (především teploty oleje) v řádu tisíců. Občas také zlobí drahý variátor variabilního časování (cca od deseti tisíc Kč). Celkově tak motory JTS nenadchnou spotřebou, výkonem, ale ani spolehlivostí.

U dieselových motorů nelze udělat chybu. Všechny tři jednotky, tedy 1.9 JTDm, pozdější 2.0 JTDm, ale i 2,4 JTDm, patří celkově k tomu lepšímu z produkce naftových aut. Přesto je nutné počítat s ohledem na stáří a současné nájezdy s opotřebením a určitými investicemi. U dieselových motorů 1.9 JTDm a charakterního pětiválce 2.4 JTDm se opakují problémy s ventily EGR a také vířivými klapkami. Naštěstí oba díly patří mezi diesely k těm levnějším (od 5000 Kč). I vstřikovače lze repasovat asi od čtyř tisíc korun. Při zájmu ale vezměte v potaz, že životnost filtrů pevných částic je zde pouze průměrná, což platí i o standardně montovaných dvouhmotových setrvačnících.

U dieselových motorů nelze udělat chybu. Všechny tři jednotky, tedy 1.9 JTDm, pozdější 2.0 JTDm, ale i 2,4 JTDm, patří celkově k tomu lepšímu z produkce naftových aut. Přesto je nutné počítat s ohledem na stáří a současné nájezdy s opotřebením a určitými investicemi. U dieselových motorů 1.9 JTDm a charakterního pětiválce 2.4 JTDm se opakují problémy s ventily EGR a také vířivými klapkami. Naštěstí oba díly patří mezi diesely k těm levnějším (od 5000 Kč). I vstřikovače lze repasovat asi od čtyř tisíc korun. Při zájmu ale vezměte v potaz, že životnost filtrů pevných částic je zde pouze průměrná, což platí i o standardně montovaných dvouhmotových setrvačnících.

Komplikovaná přední náprava na českých silnicích právě nevyniká životností. Běžně se začnou hlásit horní ramena a časem i spodní uložení. Většinu silentbloků lze ale naštěstí pořídit samostatně i mimo autorizované servisy

Komplikovaná přední náprava na českých silnicích právě nevyniká životností. Běžně se začnou hlásit horní ramena a časem i spodní uložení. Většinu silentbloků lze ale naštěstí pořídit samostatně i mimo autorizované servisy

Zkontolujte, že v zadní nápravě nejsou vůle (především v uniballech). Neoriginální díly jsou obtížně dostupné a kompletní repase se snadno vyšplhá nad dvacet tisíc korun.

Zkontolujte, že v zadní nápravě nejsou vůle (především v uniballech). Neoriginální díly jsou obtížně dostupné a kompletní repase se snadno vyšplhá nad dvacet tisíc korun.

Vcelku pravidelně u Alfy bývají problémy se zamykáním. Zlobí jak klíčky, tak elektronický modul ve volantu. Ten odmítá odblokovat řízení. Zkušení mechanici dokáží zařízení rozebrat a rozhýbat, jindy je nutná výměna celé jednotky.
Občas si majitelé stěžují na slabší účinek klimatizace. Stojí za tím většinou vysoušeč vzduchu staré konstrukce. Výjimečně je na vině kompresor klimatizace za asi deset tisíc korun.
Spíše výjimečně Alfy hlásí problémy s jednotkou ABS a brzdami. Zpočátku výroby dokonce výrobce jednu sérii aut svolával kvůli vadným hadicím. Dnes už se většinou jedná především o problémy s kabeláží vedoucí k senzorům v kolech.
Pravidelně se opakujícím problémem jsou selhávající stahovačky oken. Po prasknutí lanka občas dokonce sklo zapadne do dveří. Celý mechanismus ale pořídíte do dvou tisíc korun.
56
Fotogalerie

Test ojetiny Alfa Romeo 159: Odolnou Italku pořídíte za 80 tisíc!

Krásná, kvalitnější, ale také velmi těžká… Tak by se dalo shrnout, jak byla při uvedení hodnocena Alfa Romeo 159. Jak funguje po letech?

Kapitoly článku:


Alfa Romeo byla vždy především volbou znalců. Platilo to i o modelu 156, který dokonce v roce 1998 získal evropský titul Auto roku. K úspěchu měl nakročeno velmi slibně. Kdo jiný v té době kombinoval krásné křivky, neobyčejně hbité motory, premiérové využití tichých a úsporných dieselů se vstřikováním common-rail s famózním podvozkem? Navíc už tehdy nechybělo v nabídce také neméně pohledné kombi.

Jenže uživatelská realita byla bohužel často podstatně mlhavější. Fenomenální podvozek na českých tankodromech snášel maximálně desítky tisíc kilometrů bez výraznějších oprav, motory Twin-Spark byly neobyčejně choulostivé na správný olejový servis, elektronika měla celou řadu vrtochů...

Existují zástupy majitelů, kteří by na auto přísahali a dokonce jej umí i za smysluplné částky udržovat. Zbytek aut, která v životě neměla takové štěstí, ale postupně zarůstá travou v temných koutech méně úspěšných bazarů.

Nástupnický model 159, který se světu představil v roce 2005, sliboval velké změny. Už vzhledem auto, které se objevilo i jako kupé Brera a kombi Sportwagon, působilo o poznání robustněji. I když dílo Giorgetta Giugiara, které rozvíjelo styl modelu 156, můžeme považovat za obzvláště zdařilé.

Kromě designových odkazů na předchůdce ale nezůstal kámen na kameni. Italové vůz postavili na nové platformě GM/Fiat Premium, a jak název napovídá, řadu technických řešení dodal tehdy spřízněný americký koncern - i když plány na širší využití platformy nakonec nebyly naplněny.

To může být zájemci jedno, jenže nová platforma, která sice byla skutečně bezpečná, se ukázala jako neobyčejně těžká. Pro srdcaře italské značky však byla největší pohromou instalace motorů 1.8, 1.9 JTS a 2.2 JTS a 3.2 JTS z Opelů a Holdenů.

Právě nepříliš charakterní šestiválec australské značky nahradil legendární šestiválec původem z Itálie. Stejně jako u vrcholného italského pětiválcového dieselu jej šlo propojit s pohonem všech kol, který realizoval poctivý mezinápravový diferenciál Torsen.

Částečnou váhovou úlevu přineslo modelu až přepracování v roce 2008. Výrobce rozšířil využití tvrzených ocelí, a upraven byl i podvozek, který má od té doby lehčí hliníková ramena. Celkově auto zhublo 45 kilogramů, a navíc dostalo elektronickou uzávěrku diferenciálu. Další proměny nastaly o rok později. Tehdy vůz dostal italský motor 1750 TBi a nový diesel 2.0 JTDm.

Dnes nejstarší kusy Alfy 159 pořídíte od osmdesáti tisíc korun. Zachovalá auta s prověřeným původem ale stále vyjdou zhruba na dvojnásobek.

Na co si dát pozor poradíme v galerii

1.jpg2.JPG3.jpg

Alfa Romeo

Alfa Romeo je sportovní značka koncernu FCA. Její vozy charakterizuje osobitý design, živé motory a vynikající podvozky.

Společnost byla založena v roce 1910 jako A.L.F.A, své současné jméno získala v roce 1920. Součástí Fiat Group se stala v roce 1986, od roku 2021 patří do skuoiny Stellantis.

Přehled modelů: Alfa Romeo MiTo • Alfa Romeo Giulietta • Alfa Romeo 4C • Alfa Romeo 4C Spider • Alfa Romeo Stelvio • Alfa Romeo Giulia

Doporučujeme

Články odjinud