Japonská značka se třemi diamanty ve svém logu prošla v poslední době bouřlivým vývojem. První ukázkou jejího příštího směřování je střední SUV Elipse Cross.
Kapitoly článku:
design exteriéru
variabilita interiéru
solidní výbava
převodovka CVT
cena
tvrdší podvozek
malá nabídka motorizací
možnost pohonu AWD jen ve vysokých výbavách
7 /10
ASX, Outlander a Pajero. To byla až donedávna nabídka aut značky Mitsubishi se zvýšeným podvozkem i úrovní střechy. Na přelomu roku k nim přibyl vůz s označením začínajícím slovem Eclipse. Aby však bylo jasné, že nejde o pokračovatele sportovního kupé, je k tomuto jménu přidáno ještě slovo Cross.
Mitsubishi Eclipse Cross se svojí velikostí řadí přesně doprostřed mezi ASX a Outlander. Délka 4405 milimetrů slibuje dostatek vnitřního prostoru pro čtyřčlennou rodinu a současně je to stále ještě vůz, se kterým se dá i ve městě zaparkovat bez větších problémů.
Novinka ovšem z řady terénních a terénně vyhlížejících vozů značky vyčnívá svojí karoserií. Zatímco příď je relativně střízlivá, na bočním profilu a zejména na zádi se designérský tým hodně vyřádil. Cílem samozřejmě bylo co nejvíce vyvolat dojem vzhledu kupé.
Šéfem designérů značky se třemi diamanty je Cunehiro Kumimoto, který přišel od prémiové značky Infiniti. Je tedy evidentní, že se snažil i tomuto vozu dát punc výjimečnosti. To se podařilo zejména díky dvoupatrovému sklu v zadních dveřích.
Mezi spodní a vrchní vrstvou je předěl tvořený propojením zadních skupinových svítilen. V tomto případě se nemůžu ubránit dojmu, že je jejich bumerangový tvar trošku okopírovaný od SUV automobilky Volvo. Někomu se může zdát toto řešení trošku překombinované. Mně se docela líbí, ale nejsem si jistý, zda to vydrží i za několik let.
K testu jsme získali šedě lakovaný exemplář v druhé nejnižší z celkem čtyř linií výbav. Ten už má na povrchu karoserie většinu ozdobných prvků jako exempláře s nejvyšší možnou specifikací. Například můžu zmínit sbříbrné plastové kryty předního a zadního nárazníku (základní verze je má černé). Líbí se mi černé zbarvení dveřních sloupků. Nešetřilo se ani na chromu. Chromovaná lišta obkružuje všechna boční okénka a také tvoří působivý bumerang v předních rozích automobilu.
A ještě jedna poznámka k designu. Zatímco drtivá většina aut potřebuje k tomu, aby dobře vypadala z bočního pohledu, kola o velikosti alespoň osmnáct palců, Elipse Cross nikterak neubližují ani základní "šestnáctky".
Některé ovladače jsou trošku ukryté
Interiér má také zbrusu nový koncept. Tak jak to je zvykem v mnoha současných osobních automobilech, tak i Mitsubishi se rozhodlo vysunout displej multimediálního systému nad horní okraj palubní desky. Ta je, mimochodem, z kvalitních materiálů a precizně zpracovaná. Horní partie jsou dokonce z měkčeného plastu.
Do aut s nejvyšší výbavou se montuje sedmipalcový širokoúhlý displej. Náš vůz ve stupni výbavy Invite má sice také relativně velký displej (6,1 palce), avšak umístěný v trošku neforemné "budce" a s nepříliš skvělým rozlišením.
Líbilo se mi jednoduché a na očekávatelném místě umístěné ovládání automatické klimatizace (je už součástí základní výbavy, od třetího stupně se pak montuje dvouzónová), grafika klasických analogových přístrojových ukazatelů i centrální konzola pokrytá lesklým plastem v klavírní černi. Tam ovšem dojem poněkud kazí kolébkové přepínače vyhřívání předních sedaček. Vypadají jako z jiného století, a řekl bych, že je ve stejné podobě nějaký dodavatel vyrábí už dobrých dvacet let. Možná i déle.
Také jsem chvilku hledal ovladače palubního počítače. Nejsou ani na volantu, ani na páčkách v jeho těsné blízkosti, nýbrž poněkud ukryté vlevo pod ním. Palubní deska je rovná. I když se dnes velká část výrobců snaží vytvořit takzvaný kokpit, kde jsou různé ovladače a displeje natočené směrem k řidiči, zde zůstalo vše při starém. Na druhou stranu, řidiče od jeho předního spolujezdce odděluje poměrně masivní středová konzola. Ještě, že nijak neutlačuje řidičovo pravé koleno.
Přestože s Mitsubishi Eclipse Cross se lidé do obtížného terénu pouštět nebudou, oceňuji dlouhé boční dveře zakrývající prahy. Ty pak zůstanou čisté. Dovnitř se dobře nastupuje i díky tomu, že se otevírají v širokém úhlu. To platí jak o těch předních, ale ještě důležitější je to u těch zadních. Vzadu je pro čtyři dospělé místa dost. Ale jen pro ty, kteří měří méně než sto osmdesát centimetrů. Místa na kolena by měli dostatek i vzrostlejší jedinci, avšak těm už svažující se střecha nedovolí narovnat si hlavu.
Mitsubishi Eclipse Cross - naměřené rozměry v interiéru
|
Šířka v úrovni ramenou vpředu [mm]
|
1450
|
Šířka v úrovni ramenou vzadu [mm]
|
1380
|
Délka sedáku vpředu (od opěradla) [mm]
|
510
|
Délka opěradla vpředu [mm]
|
620
|
Max. šířka sedáku vpředu [mm]
|
470
|
Délka sedáku vzadu (od opěradla) [mm]
|
480
|
Délka opěradla vzadu [mm]
|
620
|
Délka kufru [mm]
|
740
|
Délka kufru při maximálně posunutých sedadlech vpřed (mm) |
970 |
Šířka kufru min. [mm]
|
990
|
Výška kufru pod roletkou (mm) |
460 |
Maximální délka po sklopení opěradel [mm] |
1610
|
Osobně v rodinných autech, mezi něž Eclipse Cross řadím, velmi oceňuji variabilitu interiéru. Mitsubishi se rozhodlo instalovat posuvná zadní sedadla (v rozsahu 200 milimetrů) už do vozů se základní výbavou. Navíc je možno si zvolit různé sklony opěradla, které je děleno v poměru 60:40. Při cestě do lyžařského střediska jsem ovšem postrádal otvor pro prostrčení dlouhých předmětů.
Kufr má celkem logicky proměnlivou velikost v závislosti na tom, v jaké poloze se nachází posuvná lavice. Pokud je ale zasunuta zcela vzad, není pro převážené předměty místa nazbyt. Objem činí 341 litrů. Pokud obě části sedadla posunete naopak maximálně dopředu, zvětší se objem na 448 litrů.
Tuzemské zastoupení značky Mitsubishi si je vědomo, že velká část zájemců na velikost kufru hledí, a proto nabízí speciální sadu pro zvětšení objemu. Ta spočívá ve vyjmutí podlážky i plastového boxu s přihrádkami, který se nachází pod ní a úpravu čalounění. Pak se objem navýší o dalších 83 litrů. Cena zatím nebyla stanovena, ale neměla by přesáhnout částku 4000 Kč.