Auto nevypadá příliš agresivně, má ale šmrnc /Dacia Duster

Auto nevypadá příliš agresivně, má ale šmrnc /Dacia Duster

Zadní část hodně oživila nová světla /Dacia Duster

Zadní část hodně oživila nová světla /Dacia Duster

Proužek LED světel denního svícení je součástí hlavních světlometů /Dacia Duster

Proužek LED světel denního svícení je součástí hlavních světlometů /Dacia Duster

Auto opticky snižuje také stříbřitý plast /Dacia Duster

Auto opticky snižuje také stříbřitý plast /Dacia Duster

Na dveřích jsou docela mohutné kusy ochranného plastu /Dacia Duster

Na dveřích jsou docela mohutné kusy ochranného plastu /Dacia Duster

Palubní deska je natočena směrem k řidiči /Dacia Duster

Palubní deska je natočena směrem k řidiči /Dacia Duster

Sedačky vypadají dobře a jsou už i dost rozměrné /Dacia Duster

Sedačky vypadají dobře a jsou už i dost rozměrné /Dacia Duster

Na jméno Duster je výrobce hrdý /Dacia Duster

Na jméno Duster je výrobce hrdý /Dacia Duster

Objevuje se také na palubní desce a mohutných střešních lištách /Dacia Duster

Objevuje se také na palubní desce a mohutných střešních lištách /Dacia Duster

Tři kruhové výdechy klimatizace také palubní desku oživí /Dacia Duster

Tři kruhové výdechy klimatizace také palubní desku oživí /Dacia Duster

Tento multimediální systém již má nejlepší roky za sebou /Dacia Duster

Tento multimediální systém již má nejlepší roky za sebou /Dacia Duster

Naopak přepínače jsou moderní a funkční /Dacia Duster

Naopak přepínače jsou moderní a funkční /Dacia Duster

Toto je asi nejhezčí část interiéru /Dacia Duster

Toto je asi nejhezčí část interiéru /Dacia Duster

Řadicí páka také vypadá k světu /Dacia Duster

Řadicí páka také vypadá k světu /Dacia Duster

Ovladače pohonu všech kol je na středové konzole /Dacia Duster

Ovladače pohonu všech kol je na středové konzole /Dacia Duster

Pro jízdu v terénu se můžou hodit i tyto náklonoměry /Dacia Duster

Pro jízdu v terénu se můžou hodit i tyto náklonoměry /Dacia Duster

Rámečky na volantu jsou také dobře zpracované /Dacia Duster

Rámečky na volantu jsou také dobře zpracované /Dacia Duster

Celkový pohled na palubní desku /Dacia Duster

Celkový pohled na palubní desku /Dacia Duster

Spínač vyhřívání sedaček je trošku nešikovně na bocích sedaček /Dacia Duster

Spínač vyhřívání sedaček je trošku nešikovně na bocích sedaček /Dacia Duster

Vzadu je solidní prostor /Dacia Duster

Vzadu je solidní prostor /Dacia Duster

Sedačky nejsou nepohodlné /Dacia Duster

Sedačky nejsou nepohodlné /Dacia Duster

Odkládacích prostor je dost a jsou dobře využitelné /Dacia Duster

Odkládacích prostor je dost a jsou dobře využitelné /Dacia Duster

Nakládací otvor je prakticky čtvercový /Dacia Duster

Nakládací otvor je prakticky čtvercový /Dacia Duster

Plato je pevné a není s ním úplně snadná manipulace /Dacia Duster

Plato je pevné a není s ním úplně snadná manipulace /Dacia Duster

Po jeho vyjmutí lze do interiéru naložit i slušně vysoký předmět /Dacia Duster

Po jeho vyjmutí lze do interiéru naložit i slušně vysoký předmět /Dacia Duster

Pod podlahou může být plnohodnotná rezerva

Pod podlahou může být plnohodnotná rezerva

Elektrická dvanáctivoltová zásuvka se nachází zde

Elektrická dvanáctivoltová zásuvka se nachází zde

Háčky jsou spíše "aby se neřeklo" /Dacia Duster

Háčky jsou spíše "aby se neřeklo" /Dacia Duster

Také tato oka toho zřejmě moc neudrží /Dacia Duster

Také tato oka toho zřejmě moc neudrží /Dacia Duster

Zadní opěradla se sklápějí v poměru 60:40, ale až ve vyšších výbavách /Dacia Duster

Zadní opěradla se sklápějí v poměru 60:40, ale až ve vyšších výbavách /Dacia Duster

Kamery jsou také na spodní části zrcátek /Dacia Duster

Kamery jsou také na spodní části zrcátek /Dacia Duster

Ta vpředu se ale v terénu snadno ušpiní /Dacia Duster

Ta vpředu se ale v terénu snadno ušpiní /Dacia Duster

Když se chcete podívat na nějakou stranu vozu, musíte zmáčknout příslušné virtuální tlačítko /Dacia Duster

Když se chcete podívat na nějakou stranu vozu, musíte zmáčknout příslušné virtuální tlačítko /Dacia Duster

Kamery mají jen průměrné rozlišení /Dacia Duster

Kamery mají jen průměrné rozlišení /Dacia Duster

Vidíte také Eiffelovy věže ? /Dacia Duster

Vidíte také Eiffelovy věže ? /Dacia Duster

Vzadu jsou jen bubnové brzdy /Dacia Duster

Vzadu jsou jen bubnové brzdy /Dacia Duster

Kapota se zdvihá pomocí dvou plynových vzpěr. Chvályhodné.. /Dacia Duster

Kapota se zdvihá pomocí dvou plynových vzpěr. Chvályhodné.. /Dacia Duster

Motory zůstaly stejné jako v minulé generaci /Dacia Duster

Motory zůstaly stejné jako v minulé generaci /Dacia Duster

V areálu Hummer centra je i takovýto blátivý rybníček /Dacia Duster

V areálu Hummer centra je i takovýto blátivý rybníček /Dacia Duster

Kolem něho je pak všude hluboké bahno /Dacia Duster

Kolem něho je pak všude hluboké bahno /Dacia Duster

Nejvýše jsme dnes jezdili rychlostí 30 km/hod /Dacia Duster

Nejvýše jsme dnes jezdili rychlostí 30 km/hod /Dacia Duster

Vyzkoušeli jsme si také boční náklony /Dacia Duster

Vyzkoušeli jsme si také boční náklony /Dacia Duster

Takto to vypadá skoro jako na klopené dráze /Dacia Duster

Takto to vypadá skoro jako na klopené dráze /Dacia Duster

Do zmíněného bahnitého jezírka auta sjíždí z prudkého kopce /Dacia Duster

Do zmíněného bahnitého jezírka auta sjíždí z prudkého kopce /Dacia Duster

Uvnitř je zhruba třicet centimetrů bahnité vody/ /Dacia Duster

Uvnitř je zhruba třicet centimetrů bahnité vody/ /Dacia Duster

Výjezd odsud je naštěstí povlovný /Dacia Duster

Výjezd odsud je naštěstí povlovný /Dacia Duster

Záběr z druhé strany / /Dacia Duster

Záběr z druhé strany / /Dacia Duster

Kdo jede moc rychle, zaboří příď pěkně hluboko /Dacia Duster

Kdo jede moc rychle, zaboří příď pěkně hluboko /Dacia Duster

A tlačí pak před sebou vlnu /Dacia Duster

A tlačí pak před sebou vlnu /Dacia Duster

Nebo několik vln /Dacia Duster

Nebo několik vln /Dacia Duster

Bahnitý gejzír potom cákne několik metrů daleko /Dacia Duster

Bahnitý gejzír potom cákne několik metrů daleko /Dacia Duster

Žádný z vozů neuvízl /Dacia Duster

Žádný z vozů neuvízl /Dacia Duster

Na areál volně navazují pole /Dacia Duster

Na areál volně navazují pole /Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

/Dacia Duster

Zadní část hodně oživila nová světla /Dacia Duster
Proužek LED světel denního svícení je součástí hlavních světlometů /Dacia Duster
Auto opticky snižuje také stříbřitý plast /Dacia Duster
Na dveřích jsou docela mohutné kusy ochranného plastu /Dacia Duster
71
Fotogalerie

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné podmínky pro testování nové generace oblíbeného SUV Dacia Duster. Jezdili jsme s ním v hlubokém bahně i na zasněžených silnicích.

Kapitoly článku:


Radosti
design exteriéru i částí interiéru
poměr výkon/cena
terénní schopnosti
solidní prostornost
renomé na trhu s ojetinami
Starosti
tvrdší podvozek
náklony v zatáčkách
chudší základní výbava
absence zobrazování celého okolí vozu
spotřeba na dálnici
7  /10

Od roku 2010 se prodává vůz Dacia Duster. O tomto SUV se dá říci, že doslova proměnilo vnímání značky mezi širokou motoristickou veřejností. Zatímco dříve velká část Evropanů rumunské Dacie, poskládané obvykle z letitých dílů Renaultu, považovala pouze za dopravní prostředek těch chudších, nyní už o tomto voze přemýšlí i řada současných majitelů vozů zavedených evropských, korejských či japonských značek.

Tak jako se po mnoho desetiletí prakticky nemění základní linie vozu Volkswagen Golf, tak se nezměnil ani duster II v porovnání s první generací. A to přesto, že lidé od Dacie tvrdí, že všechny povrchové díly jsou zcela nové.

Za vzhledem vozu stojí Erde Tungaa, mongolský designér, který studoval mimo jiné i v Praze. Rozlišit novou generaci od té staré ovšem nebude úplně jednoduché. Zřejmě nejjednodušeji to půjde při pohledu zezadu, kde jsou nové čtvercové sdružené svítilny. Obdobné údajně v budoucnu získají všechny další chystané dacie. Z bočního pohledu si lze všimnout více skloněného sloupku čelního skla. Díky tomu kabina vypadá prostornější.

Vnější rozměry jsou prakticky stejné. Přidaných 26 milimetrů v podélném směru je dáno jinak tvarovanými nárazníky. Šířka, přestože příď vypadá mohutnější, je naopak kupodivu o 17 milimetrů menší. Rozvor je shodný a jen o tři milimetry se zvětšily rozchody kol vpředu i vzadu.

Podvozkem neškrtáte

Podstatné pro ty, kteří hodlají auto opravdu používat mimo silnice, je skutečnosti, že světlá výška zůstala 210 milimetrů. To je hodnota, která je shodná nebo dokonce větší než jakou disponují pravé offroady. Například nedávno testovaná Toyota Land Cruiser.

Dacia Duster II - technická data vznětových verzí a české ceny
Motor dCi 90 dCi 110 dCi 110 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1461 1461 1461
Válce/ventily 4/2 4/2 4/2
Největší výkon [kW/min] 66/3750 80/4000 80/4000
Toč. mom. [N.m/min] 200/1750 260/1750 260/1750
Převodovka 6M 6M(6A) 6M
Max. rychlost [km/h] 158 171 169
Zrychl. 0-100 km/h [s] 13,8 11,9(11,8) 12,4
Cena Access [Kč] - - -
Cena Essential [Kč] 338.900 - -
Cena Comfort [Kč] - 376.900(411.900) 421.900
Cena Prestige[Kč] - 403.900(438.900) 448.900
*údaje v závorkách platí pro převodovku EDC

Jestliže zvenčí budou obě generace stále připomínat jednovaječná dvojčata, uvnitř se hraje úplně jiná písnička. Překvapí už na řidiče orientovaná palubní deska. To bych od Dacie úplně nečekal. A středový panel, to je doslova šok. "Klavírové" spínače některých funkcí vozu (například nového asistenta pro sjíždění svahů, systému start/stop či varovných světel) působí jako z aut řazených o jednu až dvě třídy výše.

Zhruba před dvěma lety jsem se rozplýval nad interiérem nového Audi TT, kde se zvolená teplota ve stupních Celsia zobrazuje digitálně přímo uprostřed kruhových ovladačů klimatizace. A ejhle, tento styl v ovladačích orámovaných precizně zpracovanými kovovými obroučky, má i nová Dacia Duster. Nezbývá než uznale pokývat hlavou. Tento styl je použitý i na vršku hlavice řadicí páky.

Z interiéru významně ubylo i levných řešení. Zůstala například klasická páka parkovací brzdy, ale to mně určitě nevadí. Ovládání bočních okének už není mezi sedačkami jako dříve, ale pěkně na dveřích. Dokonce i na těch zadních. Jen nastavování zrcátek není umístěno na panelu dveří, ale je trošku ukryté vlevo pod volantem

Na rozloučenou zatroubí

Dacie už nabízí i startování pomocí tlačítka, a dokonce kartu umožňující bezklíčkový vstup. Majitel této karty nemusí při příchodu k vozu na nic sahat, stačí přijít k autu na metrovou vzdálenost a ono se samo odemkne. Také se samo zamkne. To když se zase od něho alespoň na dva metry vzdálíte, stejně jako u vozů Renault. Nejprve mě vždy trošku vylekalo, že činnosti zámků doprovází také bliknutí směrovek a zahoukání. Ne vždy totiž chcete, aby si vašeho příjezdu někdo rychle všimnul....

K dispozici jsme získali vrcholné provedení vozu s motorem 1,5 dCI (80 kW), pohonem všech kol a v nejvyšší výbavě Prestige. To znamená, že uprostřed palubní desky je dotykový displej multimediálního systému včetně navigace. Hardwarovými (a nutno přiznat, že v tomto případě docela nevzhlednými) tlačítky se dá pouze vypnout a zapnout, případně zesílit nebo ztlumit hlasitost. Další možností je využít virtuální tlačítka na displeji, případně sáhnout pod volant, kde se nachází v Renaultech již dlouhá léta používaný speciální sdružený ovladač.

Poněkud zvláštní mi připadalo rozhodnutí šéfů projektu Duster, že vůz sice může dostat čtyři kamery (jednu vpředu, jednu vzadu a dvě ve spodní části vnějších zpětných zrcátek, ale už ne příslušný software, který spojuje obraz dohromady. Právě díky tomu máte v jiných autech na displeji obraz okolí auta v úhlu 360 stupňů. V dusteru musíte přepínat dotyková tlačítka po straně displeje, abyste se mohli podívat vlevo, vpravo, dopředu i dozadu.

Dacia Duster - naměřené rozměry v interiéru

Šířka v úrovni ramenou vpředu [mm]
1350
Šířka v úrovni ramenou vzadu [mm]
1350
Délka sedáku vpředu (od opěradla) [mm]
510
Délka opěradla vpředu [mm]
625
Max. šířka sedáku vpředu [mm]
500
Délka sedáku vzadu (od opěradla) [mm]
480
Délka opěradla vzadu [mm]
580
Délka kufru [mm]
920
Šířka kufru min. [mm]
990
Maximální délka po sklopení opěradel [mm]

1740

Duster není velké auto, ale pro přepravu čtyřech dospělých a jejich zavazadel na víkend či kratší dovolenou je dimenzovaný dobře. Líbily se mi přední sedačky, jejichž sedák se v porovnání s předchůdcem prodloužil. Sedačky jsou uchycené docela vysoko, takže vyšší jedinci se občas budou muset za volantem přihrbit, aby viděli na vysoko umístěné semafory. Dvoumetrový syn se dokonce hlavou dotýkal stropu.

Pokud jsem si nastavil sedačku řidiče do polohy, ve které se mi dobře řídí a usedl pak do druhé řady, měl jsem před koleny k dobru ještě 7 centimetrů a nad hlavou osm centimetrů.

Zavazadlový prostor je na tuto kategorii vozidel solidní. Činí 478 litrů. Pod podlahou testovaného vozu jsem pak nalezl ještě plnohodnotné šestnáctipalcové rezervní kolo. Pokud se sklopí opěradla zadních sedaček rozdělená v poměru 60:40, nevznikne sice rovná plocha, ale také se nekoná nepříjemný schod.

Vychytávek v kufru, na rozdíl třeba od Škodovek, v dusteru moc není. Našel jsem jednu dvanáctivoltovou zásuvku umístěnou poněkud netradičně na horní části plastového obložení, dva háčky a dvě upevňovací oka. Ta navíc nevypadají dvakrát bytelně.

Dalších 27 litrů odkládacích prostorů se nachází v kabině. Například pod sedačkou spolujezdce je solidně zpracovaný šuplík na dokumenty nebo jiné záležitosti, obstojně velké kapsy jsem našel také v obložení zadních dveří.

Dacia Duster

Rumunské SUV Dacia Duster přesvědčuje jednoduchou, ale robustní technikou, pohonem všech kol z Nissanu X-Trail a především vstřícnou cenovou politikou. Nejlevnější verze mají pohon pouze předních kol.

Ceny • Dacia Duster na LPG • Minitest Dacia Duster 1.0 TCe • Jak se vyrábí Dacia Duster • Test Dacia Duster 1.0 TCe LPG

Doporučujeme

Články odjinud