Nejlepší malé SUV v loňských bezpečnostních testech EuroNCAP, stálý pohon všech kol, nová platforma a velmi solidní výbava, která už v "základu" obsahuje například i kola z lehkých slitin. To jsou hlavní přednosti, kterými dealeři značky Subaru budou lákat zákazníky k zakoupení druhé generace malého SUV, či spíše crossoveru XV. Té první se po celém světě prodalo 700.000 exemplářů, z toho v Evropě desetina.
Subaru XV ve druhém vydání povyrostlo jen decentně. Například na délku o půldruhého centimetru na celkových 4.465 milimetrů. Také se o dva centimetry zvýšil a rozšířil. Rozvor je zvětšený dokonce o tři centimetry.
Subaru XV vs. konkurence - srovnání rozměrů |
Model |
Subaru XV |
Nissan Qashqai |
Škoda Karoq |
Délka (mm) |
4465 |
4394 |
4382 |
Šířka (mm) |
1800 |
1806 |
1882 |
Výška (mm) |
1595 |
1590 |
1676 |
Rozvor (mm) |
2665 |
2646 |
2791 |
Objem kufru (l) |
385 |
410 |
521 |
Světlá výška |
220 |
180 |
172 |
Stejně jako impreza je XV postaveno na nové globální platformě značky Subaru. Design se od té minulé moc neliší. Prošel jen drobný vyladěním a sjednotil se s aktuální imprezou. Od té ho odlišují především plastové lemy blatníků a jiná spodní část nárazníků. Z imprezy je převzatý také interiér. Zejména v tomto ohledu je to pro Subaru velký krok vpřed. Už v testu imprezy jsem psal, že po letech zaostávání za konkurencí se teď značka dostala minimálně na její úroveň. To tedy samozřejmě platí i o XV.
Dominantou středové části jsou tedy opět dva displeje. Ten horní zobrazuje údaje palubního počítače, spodní (až osmipalcový) zobrazuje například navigační mapu nebo jím lze ovládat multimédia.
Subaru tvrdí, že si lidé tento crossover kupují hlavně kvůli vyššímu posazu, ale v novém XV, jak jsem si mohl vyzkoušet během tuzemské premiéry v areálu Motorland v Bělé pod Bezdězem, se zase až tak vysoko nesedí. Uchycení sedaček je podle Jaroslava Salamona z technického oddělení stejné jako u imprezy, rozdíl je tedy dán pouze odlišnou světlou výškou. U imprezy je ta minimální 13 centimetrů, u XV plných 22. Přesto to dává nemalých devět centimetrů.
Mimochodem, právě s poměrně velkou světlou výškou souvisí řada změn na podvozku. Jiné jsou samozřejmě tlumiče a pružiny, ramena, či těhlice. Zatímco ty použité u imprezy jsou kvůli odlehčení z hliníku, U XV se počítá s použitím v terénu, a proto se odtud hliník odstěhoval.
Jen dva motory a jedna převodovka
Stejně jako imprezy Subaru XV nabízí dvě verze atmosférického čtyřválcového "boxeru". Slabší s 84 kW má zdvihový objem válců 1,6, silnější (115 kW) je "dvoulitr". Oba jsou výhradně spojeny s převodovkou Lineartronic, která má sedm nastavených stupňů. V modelu se silnějším motorem je můžete řadit i pomocí pádélek u volantu, slabší agregát touto vymožeností nedisponuje.
Subaru XV - technická data motorů |
Motor |
1,6i |
2,0i |
Pohon |
4x4 |
4x4 |
Zdvihový objem (cm3) |
1600 |
1995 |
Válce/Ventily |
4/4 |
4/4 |
Největší výkon (kW/min) |
84/6200 |
115/6000 |
Točivý moment (Nm/min) |
150/3600 |
196/4000 |
Převodovka |
CVT |
CVT |
Max. rychlost (km/hod) |
175 |
194 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
13,9 |
10,4 |
Spotřeba (l/100 km) |
6,4 |
6,9 |
Pohotovostní hm. (kg) |
1408 |
1439 |
Subaru neprodává levná auta. Základní cena vozu (s menším) z obou motorů je nastavena na úroveň 590 000 Kč. To je o třicet tisíc více než v případě stejně vybavené imprezy. Na druhou stranu, v porovnání s minulou generací (pokud budeme brát v úvahu rovněž verzi s převodovkou Lineartronic) je navýšení pouze 11.000 Kč. To je podle mě poctivá nabídka. Zvláště, když výbava je teď výrazně lepší.
Už i to nejlevnější XV má totiž v nabídce mlhovky, sedmnáctipalcová kola z lehké slitiny, vyhřívání předních sedaček, loketní opěrku mezi předními sedačkami, elektrické ovládání všech oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, automatickou klimatizaci, rozmrazovač stěračů na předním okně, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, rádio se dotykovým displejem o úhlopříčce 6,5 palců, sedm airbagů a samozřejmě symetrický pohon všech kol.
Točivý moment na ta zadní proudí přes elektrohydraulickou lamelovou spojku, což je vlastně obdoba ve Škodovkách a Volkswagenech používaného Haldexu. Na rozdíl od nich však Subaru stále pohání všechna kola. V běžném režimu v poměru 60:40 ve prospěch předku, ale elektronika zařídí i "uzamčení" v poměru 50:50.
Nejen zvýšený podvozek...
Subaru má v interiéru také tlačítko X-Mode, které je určeno k úpravě jízdních vlastností vozu v terénu. Po jeho zapnutí se upraví režim motoru, citlivost plynového pedálu, což je obdobné jako u podobných a jinak nazývaných tlačítek u konkurence. Přidanou funkcí je rozpoznávání náklonu vozu, díky čemuž se samočinně aktivuje asistent pro sjíždění svahů. Jinde na to řidič musí myslet a stisknout další tlačítko.
Subaru XV - ceník |
Motor |
Výbava |
Cena v Kč |
1,6i |
Active ES |
590.000 |
1,6i |
Comfort ES |
560.000 |
1,6i |
Executive |
700.000 |
2,0i |
Comfort ES |
710.000 |
2,0i |
Executive ES |
750.000 |
2,0i |
Sport ES |
820.000 |
Subaru XV jsem měl zatím možnost vyzkoušet na třicetikilometrovém silničním okruhu, zhruba šestikilometrovém úseku vedoucím po rozbitých lesních cestách, a také na speciálním polygonu s "velbloudími" hrby, uměle vytvořeným bočním náklonem, krátkými muldami a dalšími nástrahami. Vše navíc okořenila zhruba deset centimetrů silná sněhová vrstva, která se během testovacích jízd stále zvětšovala.
Všechny vozy, které byly na test připraveny, tohle přežily bez úhony. Já sám jsem na zmíněných trasách vystřídal tři. Všechny ale měly pod kapotou dvoulitr. "To bude u nás určitě žádanější motorizace," domnívá se Zdeněk Zikmund. Na jiných trzích, kde už se platí CO2 daně, ovšem lidé často sahají po šestnáctistovce.
Jízdní vlastnosti na silnici auta jsou velmi podobné těm u imprezy. Je cítit tvrdší nastavení odpružení. Impreza nerovnosti přejíždí poddajněji, v XV pozadí pasažerů jisté rázy pocítí. Ovšem nedoprovází to žádné zvuky od podvozku. Pokud na výmol najedete v zatáčce, auto se kvůli tomu od zvolené stopy neodchýlí ani o píď. Řízení je docela strmé a dokonale přesné. Výkon motoru postačuje na svižné svezení, s naloženým autem už ale předjíždění v kopci nebude úplně bleskurychlé.
Ještě mnohem více mě ale "dostal" vůz na zmíněné lesní cestě. Pod sněhem nebyly mnohé prohlubně vůbec patrné, takže jsem tu a tam byl rychlejší, než by se zde slušelo. I zde ale odpružení vše pobralo a karoserie zůstala ve zcela stabilní poloze. Působivé!
XV je uvnitř solidně prostorné. I vzadu se klidně můžou přepravovat dva urostlí muži a nemusí přitom krčit nohy ani ohýbat krk. Výhled ven je i přes hodně skloněný "A" sloupek velmi dobrý. Hlavní slabinou vozu, který je svým zaměřením určený pro aktivní rodiny, je kufr. Subaru se sice chlubí, že v mezigeneračním srovnání je větší, ale o pouhých pět litrů. 385 litrů fakt není moc, zejména, když instalované dojezdové kolo ještě dalších 75 litrů ubere.
Další slabinu jsem neobjevil. Ale budu se o to snažit ještě za pár týdnů, až se auto dostane do redakce ke klasickému týdennímu testu.
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ