Model 6 GT nahrazuje předchůdce s o třídu nižším označením...

Model 6 GT nahrazuje předchůdce s o třídu nižším označením...

...oproti němu nabídne elegantnější tvary.

...oproti němu nabídne elegantnější tvary.

Pořád je to ale kus auta

Pořád je to ale kus auta

Při pohledu zepředu...

Při pohledu zepředu...

...dominují především obří ledviny - takové masce se už zdrobněle říkat nedá

...dominují především obří ledviny - takové masce se už zdrobněle říkat nedá

Komfort drží vzduchové odpružení i na dvacetipalcových kolech

Komfort drží vzduchové odpružení i na dvacetipalcových kolech

Tento aerodynamický prvek není jen na okrasu - skutečná díra odvádí vzduchu z podběhu

Tento aerodynamický prvek není jen na okrasu - skutečná díra odvádí vzduchu z podběhu

Na zadní části opět...

Na zadní části opět...

...najdeme elektricky stavitelný spoiler

...najdeme elektricky stavitelný spoiler

Na zadních sedadlech je více místa než v řadě 5, navíc jsou polohovatelná a mají polštářky na opěrkách hlavy

Na zadních sedadlech je více místa než v řadě 5, navíc jsou polohovatelná a mají polštářky na opěrkách hlavy

Bezrámová okna nejdou vzadu dostatečně stáhnout

Bezrámová okna nejdou vzadu dostatečně stáhnout

Interiér nabídne i v zadní části krásně detaily

Interiér nabídne i v zadní části krásně detaily

Zavazadelník se zvětšil na skvělých 610 litrů

Zavazadelník se zvětšil na skvělých 610 litrů

Plynová vzpěra pomůže při "náročném" zvedání podlahy kufru

Plynová vzpěra pomůže při "náročném" zvedání podlahy kufru

Sklápět zadní sedačky lze elegantně tlačítky

Sklápět zadní sedačky lze elegantně tlačítky

Interiér je znalcům luxusních BMW dobře známý, zajímavě tvarovány jsou přední sloupky

Interiér je znalcům luxusních BMW dobře známý, zajímavě tvarovány jsou přední sloupky

Na středovému tunelu najdeme i ovládání spoileru nebo výšky vzduchového podvozku

Na středovému tunelu najdeme i ovládání spoileru nebo výšky vzduchového podvozku

iDrive poslední generace je skvělý

iDrive poslední generace je skvělý

...oproti němu nabídne elegantnější tvary.
Pořád je to ale kus auta
Při pohledu zepředu...
...dominují především obří ledviny - takové masce se už zdrobněle říkat nedá
18
Fotogalerie

První jízda s BMW 6 GT: Řadě 7 se příblížila nejen číslovkou

Novinka od BMW znovu dělá "nepořádek" v zavedeném portofoliu automobilky. Od přechůdce, který formálně stál o řadu níž, se v mnohém liší, přesto je jeho poslání stejné.

Čísla hrají u automobilek, které jsme si zvykli nazývat "prémiovými", velkou roli. Třeba motorizace s číslem 30 je o dost prestižnější než 20, byť jde u BMW o dvoulitrový agregát, stejně uvažuje i Mercedes a naposledy se zmateným označování přišlo Audi. Nejde tu však jen o motory.

Stylové varianty bavorských modelů jistě ne náhodou mají sudá označení, a tedy i vyšší číslo. To ospravedlní vyšší cenovku, která se u kupátek či kabrioletů platí vždy a všude. Podobně nejspíš u BMW uvažovali při navrhování novinky 6 GT.

Předchůdce označený 5 GT si své spokojené zákazníky našel, crossover několika kategorií však sklidil také negativní ohlas. Nejen designem, ale i vlastnostmi působil těžkopádně. S novou generací chce BMW znovu a lépe spojit eleganci kupé, komfort sedanu, vyšší posaz SUV a praktičnost kombi. Poprvé jsme novinku v motorizaci 640d xDrive vyzkoušeli na středočeských silnicích.

O míle elegantnější, přesto velmi praktický

Už na frankfurtském autosalonu se mi řada 6 GT opravdu líbila. Zatímco u trojky se stejným označením si tím kvůli neelegantnímu hrbu nejsem tak jistý, majestátní rozměry pomohly a stojím tak před opravdu pohledným autem. Jakoby designéři ubrali trochu ze snahy o SUV a přidali do omáčky více sportovně laděného kombi...

DSC04450.jpgDSC04470.jpgDSC04472.jpgPořád je to kus auta, ale tentokrát v elegantnějším balení

Šestka GT se oproti předchůdci zvětšila a snížila. Délka narostla o 87 mm na 5 091 mm. Výška se naopak o 21 milimetrů snížila - nyní dosahuje 1 538 mm. Díky tomu auto působí o poznání dynamičtěji a méně otyle. Záď je o 64 milimetrů nižší a tak lépe vyniknou tvary "kupé". Rozvor zůstal na stejné hodnotě, stejně je ale o 95 mm větší než u řady 5 sedan.

Model 6 GT 5 sedan 5 kombi 5 GT (2009-2017)
Délka (mm) 5091 4936 4942 5004
Šířka (mm) 1902 1868 1868 1901
Výška (mm) 1538 1479 1498 1559
Rozvor (mm) 3070 2975 2975 3070
Objem zav. prostoru min/max (l) 610/1800 530/- 570/1700 500/1750

Zvnějšku je pak potřeba zmínit jednu zásadní změnu. Bavorští opustili od dvojitého otevírání zavazadelníku, jako tomu bývalo u minulé generace tohoto modelu. Vydali se tedy cestou jednoduchosti, což je v tomto případě dobře. Na druhou stranu, ve voze této kategorie už teoreticky může majitel sedět i na zadních sedadlech, a před studeným vzduchem už jeho krk při otevření víka uchráněn být nemůže.

Právě na zadních sedadlech je více místa než v pětkovém kombi, jak na délku, tak na výšku. Zadní křesla navíc mohou být polohovatelná a pasažérům nabídnou i opěrky s měkkými polštářky - další posun k limuzíně...

Interiér znalce luxusních vozů bavorské vrtule nepřekvapí. Opět je mixem pětkové a sedmičkové řady, s bezchybným zpracováním a skvělou palubní elektronikou. Stejně jako u předchůdce jsou okna bezrámová, ani při dálničních rychlostech jsem však hluk od těsnění nezaznamenal. Zamrzí jen, že zadní okna nelze dostatečně stáhnout.

Na dálnici famózní, okresek se ale nebojí

Šestka GT má díky platformě CLAR podvozek blízce příbuzný se sedmičkovou limuzínou, byť nosníky a karoserie nejsou z tak exotických materiálů, jako je například karbon. I konstrukčně tak lze hovořit o mezičlánku mezi klasickou pětkou a sedmičkou.

Testované auto bylo vybaveno vzduchovým odpružením. Předchůdce měl na velkých nerovnostech občas problém s vibracemi způsobenými měkčími silentbloky, nová generace je na tom lépe. Zachovává vynikající komfort i na dvacetipalcových kolech a konfiguraci v M paketu. I v komfortním módu však pořád cítíte určitou tuhost. Pokud žádáte mírné pohupování, dostane se vám jej v režimu Comfort Plus. Tehdy auto lépe zvládá i příčné spáry.

BMW 6 GT - technická data zážehových motorů a české ceny
Verze 630i 640i 640i xDrive
Typ pohonu 4x2 4x2 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1998 2998 2998
Válce/ventily 4/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min] 190/5000-6500 250/5500-6500 250/5500-6500
Točivý moment [N.m/min] 400/1550-4400 450/1380-5200 450/1380-5200
Převodovka 8A 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 250 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,3 5.4 5,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,2 7 7,7
Pohotovostní hmotnost [Kg] 1795 1845 1910
Základní cena [Kč] 1.652.300 1.803.100 1.874.600

Rychlejší tempo na okresních silnicích šestka zvládá až překvapivě dobře, jenže právě tady se blíží více sedmičce, než nové pětce, protože musíte pracovat s větší hmotností. Nicméně, i když se přes horizonty na úzkých silničkách můžete pohybovat větší rychlostí, než byste řekli, auto dělá většinu práce za vás a svou hmotnost dá najevo až v utažených zatáčkách, kdy začnou naříkat přední pneumatiky.

Na druhou stranu, systém xDrive stále znatelně preferuje zadní nápravu, a na slizkém asfaltu, jakého je na podzim až moc, se dokáže svézt i po zadních kolech. Přesto ale cítíte, že domovem tohoto auta je je spíše autobahn a mezi vesnicemi raději zvolíte spíše rychlé, nežli zběsilé tempo.

Model 6 GT přichází na náš trh převážně se šestiválci a není vůbec jasné, jestli se na tom něco změní. Vyzkoušel jsem i verzi 630d s řadovým šestiválcem s jedním dvoukomorovým turbodmychadlem. Ódy jsem na něj pěl v testu 440d Gran Coupé a ani tady nás nezklamal. Síly má i v šestce dostatek, příjemně zní a spotřebu půjde udržet pod osmi litry. Opět navíc platí, že je bezchybně párován s osmistupňovým automatem, který u nevhodného přeřazení jen tak nenachytáte.

Definitivní soud samozřejmě vyneseme po klasickém týdenním testu, ale zatím mohu říct, že mě novinka nadmíru potěšila jednou věcí. A to sice, že nabízí reálnou alternativu a už nepůsobí jako kočkopes, který musí být za každou cenu a v čemkoli odlišný. Dokázal, že je na půl cesty mezi pětkou a sedmičkou nejen marketingově.

BMW 6 GT - technická data vznětových motorů a české ceny
Verze 630d 630d xDrive 640d xDrive
Typ pohonu 4x2 4x4 4x4
Zdvihový objem [cm3] 2993 2993 2993
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min] 195/4000 195/4000 235/4000
Točivý moment [N.m/min] 620/2000-2500 620/2000-2500 680/1750-2250
Převodovka 8A 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 250 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6.1 6 5,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,9 5,5 5,8
Pohotovostní hmotnost [Kg] 1900 1955 2010
Základní cena [Kč] 1.775.800 1.847.300 1.948.700

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud