Novinka od BMW znovu dělá "nepořádek" v zavedeném portofoliu automobilky. Od přechůdce, který formálně stál o řadu níž, se v mnohém liší, přesto je jeho poslání stejné.
Čísla hrají u automobilek, které jsme si zvykli nazývat "prémiovými", velkou roli. Třeba motorizace s číslem 30 je o dost prestižnější než 20, byť jde u BMW o dvoulitrový agregát, stejně uvažuje i Mercedes a naposledy se zmateným označování přišlo Audi. Nejde tu však jen o motory.
Stylové varianty bavorských modelů jistě ne náhodou mají sudá označení, a tedy i vyšší číslo. To ospravedlní vyšší cenovku, která se u kupátek či kabrioletů platí vždy a všude. Podobně nejspíš u BMW uvažovali při navrhování novinky 6 GT.
Předchůdce označený 5 GT si své spokojené zákazníky našel, crossover několika kategorií však sklidil také negativní ohlas. Nejen designem, ale i vlastnostmi působil těžkopádně. S novou generací chce BMW znovu a lépe spojit eleganci kupé, komfort sedanu, vyšší posaz SUV a praktičnost kombi. Poprvé jsme novinku v motorizaci 640d xDrive vyzkoušeli na středočeských silnicích.
O míle elegantnější, přesto velmi praktický
Už na frankfurtském autosalonu se mi řada 6 GT opravdu líbila. Zatímco u trojky se stejným označením si tím kvůli neelegantnímu hrbu nejsem tak jistý, majestátní rozměry pomohly a stojím tak před opravdu pohledným autem. Jakoby designéři ubrali trochu ze snahy o SUV a přidali do omáčky více sportovně laděného kombi...
Pořád je to kus auta, ale tentokrát v elegantnějším balení
Šestka GT se oproti předchůdci zvětšila a snížila. Délka narostla o 87 mm na 5 091 mm. Výška se naopak o 21 milimetrů snížila - nyní dosahuje 1 538 mm. Díky tomu auto působí o poznání dynamičtěji a méně otyle. Záď je o 64 milimetrů nižší a tak lépe vyniknou tvary "kupé". Rozvor zůstal na stejné hodnotě, stejně je ale o 95 mm větší než u řady 5 sedan.
Model |
6 GT |
5 sedan |
5 kombi |
5 GT (2009-2017) |
Délka (mm) |
5091 |
4936 |
4942 |
5004 |
Šířka (mm) |
1902 |
1868 |
1868 |
1901 |
Výška (mm) |
1538 |
1479 |
1498 |
1559 |
Rozvor (mm) |
3070 |
2975 |
2975 |
3070 |
Objem zav. prostoru min/max (l) |
610/1800 |
530/- |
570/1700 |
500/1750 |
Zvnějšku je pak potřeba zmínit jednu zásadní změnu. Bavorští opustili od dvojitého otevírání zavazadelníku, jako tomu bývalo u minulé generace tohoto modelu. Vydali se tedy cestou jednoduchosti, což je v tomto případě dobře. Na druhou stranu, ve voze této kategorie už teoreticky může majitel sedět i na zadních sedadlech, a před studeným vzduchem už jeho krk při otevření víka uchráněn být nemůže.
Právě na zadních sedadlech je více místa než v pětkovém kombi, jak na délku, tak na výšku. Zadní křesla navíc mohou být polohovatelná a pasažérům nabídnou i opěrky s měkkými polštářky - další posun k limuzíně...
Interiér znalce luxusních vozů bavorské vrtule nepřekvapí. Opět je mixem pětkové a sedmičkové řady, s bezchybným zpracováním a skvělou palubní elektronikou. Stejně jako u předchůdce jsou okna bezrámová, ani při dálničních rychlostech jsem však hluk od těsnění nezaznamenal. Zamrzí jen, že zadní okna nelze dostatečně stáhnout.
Na dálnici famózní, okresek se ale nebojí
Šestka GT má díky platformě CLAR podvozek blízce příbuzný se sedmičkovou limuzínou, byť nosníky a karoserie nejsou z tak exotických materiálů, jako je například karbon. I konstrukčně tak lze hovořit o mezičlánku mezi klasickou pětkou a sedmičkou.
Testované auto bylo vybaveno vzduchovým odpružením. Předchůdce měl na velkých nerovnostech občas problém s vibracemi způsobenými měkčími silentbloky, nová generace je na tom lépe. Zachovává vynikající komfort i na dvacetipalcových kolech a konfiguraci v M paketu. I v komfortním módu však pořád cítíte určitou tuhost. Pokud žádáte mírné pohupování, dostane se vám jej v režimu Comfort Plus. Tehdy auto lépe zvládá i příčné spáry.
BMW 6 GT - technická data zážehových motorů a české ceny |
Verze |
630i |
640i |
640i xDrive |
Typ pohonu |
4x2 |
4x2 |
4x4 |
Zdvihový objem [cm3] |
1998 |
2998 |
2998 |
Válce/ventily |
4/4 |
6/4 |
6/4 |
Největší výkon [kW/min] |
190/5000-6500 |
250/5500-6500 |
250/5500-6500 |
Točivý moment [N.m/min] |
400/1550-4400 |
450/1380-5200 |
450/1380-5200 |
Převodovka |
8A |
8A |
8A |
Max. rychlost [km/h] |
250 |
250 |
250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
6,3 |
5.4 |
5,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
6,2 |
7 |
7,7 |
Pohotovostní hmotnost [Kg] |
1795 |
1845 |
1910 |
Základní cena [Kč] |
1.652.300 |
1.803.100 |
1.874.600 |
Rychlejší tempo na okresních silnicích šestka zvládá až překvapivě dobře, jenže právě tady se blíží více sedmičce, než nové pětce, protože musíte pracovat s větší hmotností. Nicméně, i když se přes horizonty na úzkých silničkách můžete pohybovat větší rychlostí, než byste řekli, auto dělá většinu práce za vás a svou hmotnost dá najevo až v utažených zatáčkách, kdy začnou naříkat přední pneumatiky.
Na druhou stranu, systém xDrive stále znatelně preferuje zadní nápravu, a na slizkém asfaltu, jakého je na podzim až moc, se dokáže svézt i po zadních kolech. Přesto ale cítíte, že domovem tohoto auta je je spíše autobahn a mezi vesnicemi raději zvolíte spíše rychlé, nežli zběsilé tempo.
Model 6 GT přichází na náš trh převážně se šestiválci a není vůbec jasné, jestli se na tom něco změní. Vyzkoušel jsem i verzi 630d s řadovým šestiválcem s jedním dvoukomorovým turbodmychadlem. Ódy jsem na něj pěl v testu 440d Gran Coupé a ani tady nás nezklamal. Síly má i v šestce dostatek, příjemně zní a spotřebu půjde udržet pod osmi litry. Opět navíc platí, že je bezchybně párován s osmistupňovým automatem, který u nevhodného přeřazení jen tak nenachytáte.
Definitivní soud samozřejmě vyneseme po klasickém týdenním testu, ale zatím mohu říct, že mě novinka nadmíru potěšila jednou věcí. A to sice, že nabízí reálnou alternativu a už nepůsobí jako kočkopes, který musí být za každou cenu a v čemkoli odlišný. Dokázal, že je na půl cesty mezi pětkou a sedmičkou nejen marketingově.
BMW 6 GT - technická data vznětových motorů a české ceny |
Verze |
630d |
630d xDrive |
640d xDrive |
Typ pohonu |
4x2 |
4x4 |
4x4 |
Zdvihový objem [cm3] |
2993 |
2993 |
2993 |
Válce/ventily |
6/4 |
6/4 |
6/4 |
Největší výkon [kW/min] |
195/4000 |
195/4000 |
235/4000 |
Točivý moment [N.m/min] |
620/2000-2500 |
620/2000-2500 |
680/1750-2250 |
Převodovka |
8A |
8A |
8A |
Max. rychlost [km/h] |
250 |
250 |
250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
6.1 |
6 |
5,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
4,9 |
5,5 |
5,8 |
Pohotovostní hmotnost [Kg] |
1900 |
1955 |
2010 |
Základní cena [Kč] |
1.775.800 |
1.847.300 |
1.948.700 |