Nová metodika hodnocení je pro přestárlý Fiat Punto opravdu drsná. Jak si vedli ostatní v novém kolečku?
Třetí generace Fiatu Punto je tu s námi bez ohledu na několik malých faceliftů již od roku 2005. Právě při premiéře, ještě pod jménem "Grande Punto", si u crashtestu organizace Euro NCAP vysloužilo pět hvězd. Metodika stejné organizace se však od té doby dost změnila, a tak stále prodávané Punto nyní odjíždí s výsledkem nula hvězdiček - jako vůbec první evropské auto v těchto testech.
Ochrana posádky sice není kdovíjak skvělá, ale 51 procent u dospělých a 43 procent u dětí tragédie není. Tady roli hraje hodnocení asistenčních systémů. Ty moderní jako je nouzové brzdění či hlídání pruhů prostě malý Fiat nenabízí a tak v této disciplíně nezískal ani procento.
Svůj opakovaný test v tomto kole podstoupily další vozy. Alfa Romeo Giulietta, Ford C-Max a Grand C-Max, MG ZS, Opel Karl a Toyota Aygo ve standardním vybavení - všechna tato auta prošla opakovaným testem s hodnocení třech hvězd, přičemž Aygo s bezpečnostním balíčkem to má za čtyři.
Se třemi hvězdami odchází i očekávaná novinka letošního a příštího roku - nová Dacia Duster. Může za to především horší ochrana chodců a méně pokročilé asistenty. S absolutním hodnocením pěti hvězd odjíždí BMW 6 GT, Hyundai Kona, Jaguar F-Pace, Kia Stinger a Toyota Yaris.
Podrobné hodnocení najdete v přiložené tabulce a také ve fotogalerii:
Model |
* |
Ochrana dospělé posádky v % |
Ochrana dětské posádky v % |
Ochrana chodců v % |
Asistenční systémy v % |
Alfa-Romeo Giulietta |
3 |
72 |
56 |
59 |
25 |
BMW 6 GT |
5 |
86 |
85 |
81 |
59 |
DS 3 |
3 |
69 |
37 |
55 |
29 |
Fiat Punto |
0 |
51 |
43 |
52 |
0 |
Ford C-Max (Grand) |
3 |
76 |
60 |
59 |
29 |
Hynudai Kona |
5 |
87 |
85 |
62 |
60 |
Jaguar F-Pace |
5 |
93 |
85 |
80 |
72 |
Kia Stinger |
5 |
93 |
81 |
78 |
82 |
Kia Stonic (bezp. balíček) |
3 (5) |
85 (93) |
84 |
62 (71) |
25 (59) |
MG ZS |
3 |
71 |
51 |
59 |
29 |
Opel Karl |
3 |
61 |
60 |
58 |
25 |
Toyota Aygo (bezp. balíček) |
3 (4) |
74 (82)
|
63 |
64 |
25 (57) |
Toyota Yaris |
5 |
83 |
80 |
63 |
57 |
Více na stránkách Euro NCAP. Prohlédněte si také fotogalerii:
Fiat Punto si získává zákazníky především stylovým italským designem, ale v jeho prospěch mluví i jistý podvozek a energický turbomotor 1,4 l. Vyrábí se i jako sportovní Abarth.
Test Fiat Punto Evo 1,4