Po zimě odborníci doporučují zkontrolovat těsnost a funkčnost klimatizace, vyčistit ji a případně doplnit chladicí médium. Kontrola klimatizace se doporučuje alespoň jednou ročně.

Po zimě odborníci doporučují zkontrolovat těsnost a funkčnost klimatizace, vyčistit ji a případně doplnit chladicí médium. Kontrola klimatizace se doporučuje alespoň jednou ročně.

Nutno je také "posvítit" si na autobaterii. Bohužel, její stav již na pohled nepoznáte. Při návštěvě servisu je proto dobré udělat test zátěžovým měřičem.

Nutno je také "posvítit" si na autobaterii. Bohužel, její stav již na pohled nepoznáte. Při návštěvě servisu je proto dobré udělat test zátěžovým měřičem.

Po zimě je také na místě kontrola práce brzd a podvozku. Tohle je opět práce pro servis.

Po zimě je také na místě kontrola práce brzd a podvozku. Tohle je opět práce pro servis.

Brzdy mohou být zaneseny nečistotami a podvozek narušen kamínky nebo agresivní posypovou solí. Tyto faktory můžou v budoucnu způsobit reznutí karoserie.

Brzdy mohou být zaneseny nečistotami a podvozek narušen kamínky nebo agresivní posypovou solí. Tyto faktory můžou v budoucnu způsobit reznutí karoserie.

Automobily již v dnešní době hlásí zásadní chybu rozsvícením červené nebo oranžové kontrolky. V servisu si ale můžete nechat udělat výpis paměti závad.

Automobily již v dnešní době hlásí zásadní chybu rozsvícením červené nebo oranžové kontrolky. V servisu si ale můžete nechat udělat výpis paměti závad.

Kromě reflexní vesty patří do povinné výbavy vozu, kterou mohou policisté zkontrolovat, i autolékárnička, která má omezenou dobu použití. Za jízdu s prošlou lékárničkou hrozí v České republice pokuta až 2000 korun. Kontrolujte nejenom platnost lékárničky, ale také obsažených prvků, pokud je již otevřená. Případné chybějící prvky dokupte.

Kromě reflexní vesty patří do povinné výbavy vozu, kterou mohou policisté zkontrolovat, i autolékárnička, která má omezenou dobu použití. Za jízdu s prošlou lékárničkou hrozí v České republice pokuta až 2000 korun. Kontrolujte nejenom platnost lékárničky, ale také obsažených prvků, pokud je již otevřená. Případné chybějící prvky dokupte.

Světla svítí, stěrače stírají. Bohužel také kontrola nestačí. Diagnostika v servisu vám napoví, jestli světlomet svítí, kam má, do správné vzdálenosti, ale zároveň zda neoslňuje protijedoucí řidiče.

Světla svítí, stěrače stírají. Bohužel také kontrola nestačí. Diagnostika v servisu vám napoví, jestli světlomet svítí, kam má, do správné vzdálenosti, ale zároveň zda neoslňuje protijedoucí řidiče.

Stejně jako v případě lékárničky by vás dobrý servis měl při pravidelné kontrole upozornit na to, že se blíží vypršení platnosti technické kontroly. Podívejte se ale na jaře pro jistotu i na známku na své SPZ.

Stejně jako v případě lékárničky by vás dobrý servis měl při pravidelné kontrole upozornit na to, že se blíží vypršení platnosti technické kontroly. Podívejte se ale na jaře pro jistotu i na známku na své SPZ.

Každý řidič by si měl dávat pozor na množství motorového oleje, chladicí a brzdové kapaliny. U moderních aut nedostatek některé z nich signalizují kontrolky, ale proč nechat dojít situaci tak daleko, když kontrola je rychlá a jednoduchá.

Každý řidič by si měl dávat pozor na množství motorového oleje, chladicí a brzdové kapaliny. U moderních aut nedostatek některé z nich signalizují kontrolky, ale proč nechat dojít situaci tak daleko, když kontrola je rychlá a jednoduchá.

Pneumatiky by měl každý řidič kontrolovat pravidelně, ale jejich jarní výměna je příležitostí k tomu zkontrolovat nejen tlak všech pneumatik včetně rezervy, ale i hloubku dezénu.

Pneumatiky by měl každý řidič kontrolovat pravidelně, ale jejich jarní výměna je příležitostí k tomu zkontrolovat nejen tlak všech pneumatik včetně rezervy, ale i hloubku dezénu.

Hloubka dezénu pneumatik je v ČR vyhláškou stanovena pro letní provoz na minimálně 1,6 mm. Takové pneumatiky už ale nedoporučujeme znova nazouvat.

Hloubka dezénu pneumatik je v ČR vyhláškou stanovena pro letní provoz na minimálně 1,6 mm. Takové pneumatiky už ale nedoporučujeme znova nazouvat.

V zimě dostávají stěrače pořádně zabrat. Kolísání teplot se může podepsat hlavně na gumových lištách, stírání namrzlého okna zase narušuje přesnou přilnavost. Na jaře je proto dobré myslet také na jejich výměnu.

V zimě dostávají stěrače pořádně zabrat. Kolísání teplot se může podepsat hlavně na gumových lištách, stírání namrzlého okna zase narušuje přesnou přilnavost. Na jaře je proto dobré myslet také na jejich výměnu.

Nutno je také "posvítit" si na autobaterii. Bohužel, její stav již na pohled nepoznáte. Při návštěvě servisu je proto dobré udělat test zátěžovým měřičem.
Po zimě je také na místě kontrola práce brzd a podvozku. Tohle je opět práce pro servis.
Brzdy mohou být zaneseny nečistotami a podvozek narušen kamínky nebo agresivní posypovou solí. Tyto faktory můžou v budoucnu způsobit reznutí karoserie.
Automobily již v dnešní době hlásí zásadní chybu rozsvícením červené nebo oranžové kontrolky. V servisu si ale můžete nechat udělat výpis paměti závad.
12
Fotogalerie

Příprava auta na jaro: Pár jednoduchých kroků vás může zbavit velkých problémů

Přípravu auta na jaro není radno přehlížet. Zde je deset kroků, které byste měli nejenom ve svém vlastním zájmu dodržet.

1. Kapaliny
2. Akumulátor
3. Světla
4. Stírače a ostřikovače
5. Klimatizace 
6. Diagnostika
7. Platnost technické kontroly
8. Lékárnička
9. Pneumatiky
10. Brzdy a podvozek

Zima už nám konečně dala sbohem. Po jejím odchodu ale nestačí jen vyměnit zimní pneumatiky za letní. Pro bezpečný provoz vašeho automobilu byste měli myslet také na další věci. Poradíme, na co byste se měli po zimě podívat, případně nechat prověřit v autorizovaném servisu.

Řada automobilek nabízí jarní prohlídky přímo ve svých autorizovaných servisech. Ve většině případů se vám technici za cenu v řádech stovek korun a obvykle podívají na všechny věci zmíněné níže. 

1. Kapaliny

Nejen na jaře je potřebné sledovat množství motorového oleje, chladicí a brzdové kapaliny. Moderní vozy vám život ulehčí a při nedostatku vás upozorní kontrolkami. U starších modelů hravě zvládnete kontrolu sami. V obou případech je ale lepší množství průběžně sledovat a doplňovat. 

2. Akumulátor

Nutno je také "posvítit" si na autobaterii. Zima jí totiž dává pořádně do těla. Stav akumulátoru již ale buhužel pohledem nepoznáte. Pokud zrovna doma nevlastníte zátěžový měřič, budete si muset stav autobarie ověřit v service. Zátěžový měřič odhalí, jestli není baterii po zimě potřeba dobít, nebo rovnou vyměnit. Současné akumulátory by vám měly vydržet zhruba šest let. Vše ale samozřejmě záleží na podmínkách, v jakých jsou používány. 

3. Světla

Světla svítí, stěrače stírají. Bohužel taková kontrola už dávno nestačí. Výměnu vypálené žárovky zvládne každý. I když nekteří výrobci vám s nelehkým přístupem ne vždy usnadní práci. V servisu vám ale diagnostika může poradit, jestli světlomet svítí, kam má, do správné vzdálenosti a jestli neoslňuje protijedoucí řidiče.

Samozřejmě nezapomeňte také zkontrolovat, jestli máte všechny rezervní žárovky. V dnešní době, kdy jsou vozy vybaveny diodovými světlomety, se kterými v případě poruchy sami nic moc nenaděláte, je to trochu paradox, policie však má plné právo rezervní žárovky vidět.

4. Stírače a ostřikovače

V zimě dostávají stírače pořádně zabrat. Kolísání teplot se může podepsat hlavně na gumových lištách, stírání namrzlého okna zase narušuje přesnou  přilnavost. Na jaře je proto dobré myslet také na jejich výměnu, a to zejména, pokud už stírače zanechávají na okně viditené stopy, nebo už dokonce vodu po skle "rozmazávají".

5. Klimatizace 

Po zimě odborníci doporučují zkontrolovat těsnost a funkčnost klimatizace, vyčistit ji a případně doplnit chladicí médium. Servisy doporučují kontrolu klimatizace alespoň jednou ročně. Právě jaro je vhodným obdobím. Přes zimu totiž řada lidí klimatizaci nepoužívá a proto neodhalí nějakou závadu okamžitě.

Zároveň je to dobrá příprava na léto, kdy se klimatizace používá nejvíce. V případě špinavé klimatizace či zaneseného kabinového filtru riskujete například nateklé oči, bolest hlavy či pocity únavy. Nehledě na to, že právě klimatizace může být zdrojem nebezpečných alergenů.

6. Diagnostika

V dnešní době vám již automobily hlásí každou zásadní chybu rozsvícením červené nebo oranžové kontrolky. Někdy se v tom množstvím kontrolek už ani nemůžete vyznat. Pokud chcete mít dokonalou jistotu, v servisu si můžete nechat udělat výpis paměti závad. Zjistíte tak, jestli je vše v pořádku a dozvíte se základní údaje o stavu vašeho vozu. 

7. Platnost technické kontroly

Při pravidelné kontrole by vás dobrý servis měl upozornit na blížící se  vypršení platnosti technické kontroly. Na to se ale nespoléhejte. Asi by vám to jako výmluva u policejní kontroly neprošlo. Nezapomeňte se proto radši i na jaře podívat na známku na své SPZ. U nových aut není potřeba jezdit na "technickou" první čtyři roky, po první technické kontrole se lhůta zkracuje na dva roky.

8. Lékárnička

Není potřeba zapomínat také na povinnou výbavu vozu. Kromě kontroly reflexní vesty se rozhodně zaměřte také na autolékárnička. Běžně je záruční doba autolékárničky čtyři roky. Její otevření a rozbalení její platnost nijak neomezuje. Za jízdu s prošlou lékárničkou hrozí v České republice pokuta až 2000 korun.

Při jarní kontrole se nezaměřujte jen na expiraci samotné lékárničky, ale také jejích jednotlivých prvků. Chybějící komponenty dokupte, případně doplňte sadu o kvalitnější nůžky, dezinfekce, gumové rukavice a podobně. Níkdy nevíte, kdy se budou hodit! 

9. Pneumatiky

Pneumatiky by měl každý řidič kontrolovat pravidelně. Výměna zimních za letní kola ale k tomuto kroku ještě více nabádá. Nezapomeňte zkontrolovat  nejen tlak všech pneumatik včetně rezervy, ale také hloubku dezénu. Ta je v ČR vyhláškou stanovena pro letní provoz na minimálně 1,6 milimetru. Řada řidičů už ale takové pneumatiky raději ani znova nenazouvá. Dobrým krokem je prověření hloubky dezénu na více místech. Pokud by se totiž výsledky měření lišily, je to signál pro špatnou geometrii kol.

Pro jistotu zkontrolujte také hloubku dezénu zimních pneumatik (povinné jsou nejméně 4 mm) a jejich celkový stav. To abyste včas věděli, zda na další sezónu objednat nové pláště a nemuseli plašit bezprostředně před podzimní povinnou výměnou.

10. Brzdy a podvozek

Po zimě je také na místě kontrola práce brzd a podvozku. Bohužel tento krok budete muset také nechat na servis. Běžně se v zimě potkáte s posypanými silnicemi solí nebo dokonce kamínky. Brzy tak můžou být zaneseny nečistotami a podvozek narušen právě zmíněními kamínky či agresivní posypovou solí. Jejich kontrola proto rozhodně přijde vhod. V budoucnu by se totiž tyto faktory mohli podepsat pod nepříjemné reznutí karoserie. 

Doporučujeme

Články odjinud