Korejská automobilka Kia představila v Detroitu třetí generaci modelu Forte. U nás se sice prodávat nebude, díky němu si však můžeme odvodit, jak bude vypadat nová generace modelu Cee´d.
Evropanům kompaktní sedany moc nejedou. Mají rádi hatchbacky a kombi, najdou se však i tací, kterým nejenom v zimním období vadí ledový vzduch v kabině po otevření pátých dveří. Tříprostorová karoserie tento problém řeší, a když je vytvarovaná do líbivých tvarů, v podstatě „není o čem“.
Třetí generace Kie Forte, která si dnes odbyla premiéru na autosalonu v Detroitu, by z mého pohledu na naše silnice pasovala jako ulitá. Vypadá sportovně, má šmrnc manažerského sedanu, ale je kompaktní. Světla velmi připomínají opěvované gran turismo Stinger a mohou mít plně diodovou techniku, ani k zádi se sportovně střiženým nárazníkem nelze mít výhrad.
Na Forte délku měří 4641 milimetrů, což je o 81 milimetrů více než v případě předchůdce. Modernizovaná platforma pro příčně uložené motory a pohon předních kol je z více než padesáti procent tvořena vysokopevnostními ocelemi (mezigeneračně je o 16 procent tužší), i díky čemuž si Kia slibuje nejvyšší hodnocení v nárazových testech IIHS.
Vůz by nás měl zajímat také uvnitř, kde se prokazatelně pracovalo podle evropských pravidel. Ergonomické přístrojové desce dominuje osmipalcový displej infotainmentu, před řidičem je hezky uklizeno a materiály působí kvalitně. Zrovna tak, jako u Hyundai i30, sourozence nového Cee´du. Ve výbavě nebude chybět kožené čalounění, vyhřívání a odvětrávání předních sedadel, audio Harman Kardon, hlídání slepého úhlu, asistent pro jízdu v pruzích, protikolizní systém nebo adaptivní tempomat.
Moc evropsky naopak nepůsobí motor. Kiu Forte bude pohánět atmosférický zážehový dvoulitr s Atkinsonovým cyklem, výkonem 147 amerických koní (asi 110 kW) a točivým momentem 179 N.m. Standardně se pojí s manuální šestistupňovou převodovkou, volitelně pak s převodovkou CVT vyvinutou samotnou automobilkou. Právě s automatickou skříní by měl vůz v kombinovaném cyklu ujet na jeden galon benzinu 35 mil, což v přepočtu dělá asi 6,7 l/100 km.
Lze bez nadsázky říci, že se vlastně díváme na novou generaci modelu Cee´d, jenom v trochu jiných šatech. Právě Cee´d si odbude předpremiéru už v polovině února v Mnichově a následně na autosalonu v Ženevě. V obou případech budeme při tom!
Kia vyrobila první auto až v roce 1973. Začala bicykly, dnes patří k elitě