Lehká karoserie, extravagantní sportovní design a hlavně motor z monopostu Formule 1. Takový byl prototyp Renault Espace, který se představil v roce 1994.
Psal se rok 1994 a Renault slavil desáté výročí svého modelu Espace. K této příležitosti připravila francouzská automobilka ve spolupráci s Matrou velkolepý a vpravdě šílený koncept. Speciál Espace F1 dostal nejen sportovní vzhled, ale hlavně pohonnou jednotku z Formule 1!
Tu poskytl rok starý monopost Williams-Renault FW15C. Jednalo se o 3,5litrový desetiválec vyladěný na výkon až 820 koňských sil. Upravený Espace tak zvládl zrychlení z klidu na stovku za 2,8 sekundy. Maximální rychlost tohoto monstra se pak šplhala přes 310 km/h.
Renault Espace F1
- Debut: Autosalon v Paříži (1994)
- Specifikace: 3,5litrový desetiválec z Formule 1 s výkonem až 820 koňských sil, pohonem zadních kol a poloautomatickou šestistupňovou převodovkou. Díky karoserii z uhlíkových vláken vážil jen 1 300 kg
- Proč si jej pamatovat: Namontovat do běžného vozu pohonnou jednotku z Formule 1 bylo samo o sobě pozoruhodné. Renault ale v roce 1994 nejvíce překvapil tím, že ji usadil do velkého rodinného MPV
Za famózními čísly nestál jen silný agregát, ale také speciální karoserie. Ta byla vyrobena z lehkých uhlíkových vláken a hmotnost automobilu se podařilo snížit na pouhých 1 300 kilogramů. Mnoho prvků z původního MPV zůstalo, včetně dveří zavazadlového prostoru či střešního panelu. Zbytek vozu musel být rozšířen tak, aby se do něj motor z Formule 1 vůbec vešel.
V interiéru byly připraveny čtyři sportovní sedačky. Díky desetiválci umístěnému uprostřed měli cestující o skvělý zvuk v kabině postaráno. Není žádným překvapením, že Renault o sériové produkci takového vozu nikdy ani nepřemýšlel. Prototyp Espace F1 je vystaven ve francouzském muzeu Matry a patří mezi nejpozoruhodnější koncepty francouzské automobilky.
Prohlédněte si následující fotogalerii konceptu Renault Espace F1: