Jedinečná kompozitová Alfa Romeo 164 ProCar je ukázkou toho, že ani genialita konstruktérů ještě nemusí znamenat úspěch. Alfa Romeo v 70. a 80. letech se urputně snažila o návrat na závodní výsluní, ale několik nepředvídatelných okolností a pověstný italský přístup znamenaly, že veškerá snaha vyšla vniveč.
Z pohledu milovníka značky Alfa Romeo je doba 7é. a 80. let v podstatě dobou temna. Třikrát se výrobci nepovedlo dovést do finále projekt závodního motoru pro formuli 1, a když už se vývoj dokončil, nebyl kdo by s motorem závodil. Naděje na to, že se Alfa Romeo na třetí pokus v řadě konečně vrátí do kolotoče F1 zabil nasmlouvaný tým F1 Ligier, jehož představy o pohonné jednotce byly poněkud jiné.
Alfě však svitla šance, když ji nahrála FIA plánem na znovuobnovení seriálu kapotovaných speciálů ProCar, který proslavilo koncem 70. let 20. století BMW a jeho M1. Ovšem ani tentokrát to Alfě nevyšlo a kompozitový monopost Alfa Romeo 164 ProCar se nikdy na závodní dráhu nedostal. A přitom byl tak rychlý, že tehdejší formule 1 ve stínu jeho výkonů vypadaly jako stroje šampionátu Formule 3000…
V naší komentované galerii se dočtete historii tohoto naprosto fascinujícího stroje, který měl prostě jen smůlu na dobu, ve které vznikl.