Jistě vás napadne spousta dalších povedených a praktických ojetých aut, která stojí za úvahu. Vybrali jsme jich aspoň deset.
Kapitoly článku:
Blíží se čas dovolených a tradičního, doslova hromadného národního exodu na jih k Jaderskému moři, nejčastěji do Chorvatska. Spousta lidí vybírá své auto právě s ohledem na pravidelné cesty na dovolenou. A protože rozpočet většiny českých domácností je omezený, pořád jsou na našem trhu dominantní především auta ojetá.
Které ale vybrat? Snažili jsme se dát dohromady aspoň desítku solidních ojetých aut, která v sobě kombinují dobrou mechanickou spolehlivost, prostor a pohodlí pro celou posádku. Z následujícího seznamu si určitě vybere každý.
BMW 525d Touring E60
Mnoho lidí by si rádo udělalo radost „prémiovým“ autem věhlasné německé značky. Jenže které z trojice Audi/BMW/Mercedes-Benz vybrat? Zřejmě nejlepší volbou je právě BMW řady 5 generace E60 s podladěnou verzí naftového třílitrového šestiválce ve verzi 525d.
Ojetina prémiové značky je vždycky tak trochu sázka do loterie. Přesto byste ještě stále měli kvalitní a bezproblémovou „pětku“ najít. Čím jednodušší výbava, tím méně starostí
Pro pravidelné dovolenkáře bude jistě lákavý prostorný kombík Touring. A proč zrovna tenhle bavorák? Naftový šestiválec je mechanicky velmi spolehlivý motor, má dostatek výkonu, kultivovaný chod a velmi rozumné provozní náklady. Navíc se dá sehnat i s manuální převodovkou, ale nižší točivý moment slabší verze 525d se podílí na tom, že obvyklý automat tolik netrpí.
Vyhněte se čtyřkolce xDrive, která přidává hmotnost, zvyšuje spotřebu a okrádá řízení o cit. Navíc s ní mohou být při vyšších nájezdech problémy. Nejjistější jsou auta vyrobená po faceliftu z roku 2007, kdy už BMW vychytalo první dětské nemoci nové generace. Navíc verze 525d mívají poměrně jednoduchou výbavu, takže se snižuje riziko stávkující elektroniky.
Citroën C4 Grand Picasso 2.0 HDI
Pojízdný skleník Citroën Picasso byl ve verzi Grand dostupný i sedmi sedačkami, což určitě někomu může přijít vhod. I když ojetá francouzská auta obecně nemají příliš dobrou pověst, se správným motorem může být toto MPV výjimkou. A nutno říci, že povedenou výjimkou.
Sedmimístné MPV od Citroënu nenadchne jízdními vlastnostmi a kupodivu ani komfortem, ale je docela spolehlivé a má povedený dvoulitrový turbodiesel
Zvolte solidní turbodiesel 2.0 HDI a prakticky se nemáte čeho bát. Je to robustní motor s příjemnou dynamikou a s tímto velkým MPV si hravě poradí. Vlastně jediné pravidelné investice vyžadují repase filtru pevných částic a dolévání potřebného aditiva, ale to obstará servis každý zhruba šest až osm let za rozumných finančních podmínek.
Ani elektronika není v případě Picassa takový strašák. Jenom se za každou cenu vyhněte robotizovanému automatu BMP6. Buď se smiřte s nutností manuálního řazení, nebo berte spolehlivý klasický automat v silnější verzi dvoulitru HDI 165.
Ford Galaxy 2.2 TDCI
Kdo potřebuje velké MPV, ale nechce rezignovat na jízdní vlastnosti a dynamiku, toho určitě osloví Ford Galaxy v sedmimístném provedení. Skvělou volbou je dvoulitr TDCI (prakticky stejný motor, jaký má výše uvedený Citroën), ale na dlouhých trasách a s velkým zatížením vynikne suverénní povaha silnějšího agregátu 2.2 TDCI.
Ford Galaxy odveze sedm lidí, motor 2.2 TDCI je robustní, spolehlivý a velmi silný. Navíc má Galaxy, na poměry MPV, příjemné řízení a velmi dobré jízdní vlastnosti
Sice dává s manuálem zabrat spojce a v případě automatu (zde s měničem, nikoli dvouspojkou) se doporučuje měnit olej nejpozději každých 60 000 km, avšak v táhlém dálničním stoupání vám všechno vrátí. Jistě, vezme si osm litrů nafty, ale mechanicky je to motor spolehlivý a kdo potřebuje, pověsí za něj dvě tuny.
I životnost podvozku je u S-Maxe a Galaxy překvapivě lepší než u Mondea a i když vám bude při vyšším kalupu asi vadit citelný hluk od rozměrného čelního skla, pořád je tohle mimořádně kultivované a pohodlné auto. A když to vezmete přes alpský průsmyk, hravost podvozku tohoto velkého MPV vás překvapí.
Kia Sportage 2.0 CRDI
I když není SUV zrovna nejpraktičtější, někdo ho prostě chce. Velmi dobrou volbou po stránce spolehlivosti je minulá generace korejského SUV Kia Sportage s naftovým motorem 2.0 CRDI. Bohatě stačí jeho slabší varianta o výkonu 100 kW, ale i se silnější verzí 135 kW neuděláte chybu.
Minulá Kia Sportage se povedla. Nejen, že docela dobře jezdí, ale ani se moc nekazí a má velmi spolehlivý dvoulitrový turbodiesel. Počítejte jen s vyšší spotřebou
Motor se vyznačuje mimořádnou mechanickou spolehlivostí a ochotou snášet poměrně neurvalé zacházení. Vydrží i oddalované výměny oleje, neboť jeho velká olejová náplň nezdegraduje tak rychle. Pozlobit může snad jen EGR ventil, který se postupem času přilepí v otevřené poloze.
Kia Sportage ale nevykazuje ani poruchy elektroniky, naopak s jednoduchým interiérem a výbavou problémy nebývají. I podvozek má velmi solidní životnost. Dokonce se dá doporučit také automatická převodovka. Sice krade motoru trochu výkonu a zvyšuje spotřebu zhruba o litr až litr a půl, je však spolehlivá a k charakteru SUV se hodí.
Mazda 6 Wagoon 2.0 MZR
Jestli nechcete riskovat případné problémy ojetých turbodieselů (jakkoli jsme do našeho výpisu vybrali ty spolehlivější zástupce), radost vám určitě udělá minulá generace Mazdy 6 v provedení kombi. Atmosférický dvoulitr, který najdete i v soudobém Mondeu nebo některých Volvech, je prakticky bezproblémový motor.
S naftou není Mazda 6 žádná velká výhra. Mnohem jistější je koupit klasickou benzínovou atmosféru. Nebude to trhač asfaltu, ale při základním servisu přežije všechno
Mazda má výborný podvozek, skvělé řízení a kombík je i dostatečně prostorný, aby odvezl čtyřčlennou rodinu. S vyšší nominální spotřebou asi počítáte, ale po dálnicích Evropu projedete za zhruba osm až devět litrů podle toho, kolik toho naložíte.
Minulá generace Mazdy 6 se vyznačuje i dobrou mechanickou a elektronickou spolehlivostí a vlastně není nic vážného, čeho byste se měli bát. Při koupi si ale dejte pozor na stav převodovky, spojky a celého podvozku.