14
Fotogalerie

SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže automobilky se můžou přetrhnout v tom, aby zasáhly co největší spektrum zákazníků. Dokonce i ty, kteří touží po supersportovních výkonech.

Automobily SUV už z principu nejsou stavěné na rychlou jízdu. Ovšem nejmodernější technologie dnes dokážou opravdu hodně, a tak i více než dvoutunová monstra jsou dnes schopna dosahovat dynamiky, která ještě nedávno patřila do výsostného teritoria závodních automobilů.

Doba pokročila tak daleko, že některá SUV dosahují maximální rychlosti vyšší než bájných 300 km/h a nejvýkonnější verze se v disciplíně zrychlení z klidu na 100 km/h hravě dostávají pod 5 sekund. Připravili jsme pro vás dvanáctku nejrychlejších sériových SUV, která lze v současnosti koupit.

Pokračování 2 / 13

12. Jaguar F-Pace S

Tradiční britská značka Jaguar do segmentu SUV vstoupila teprve nedávno svým modelem F-Pace. Dynamicky střižené SUV s vynikajícími jízdními vlastnostmi se prodává ve dvou vznětových a dvou zážehových verzích. Nejvýkonnější a tudíž nerychlejší ve sprintu z 0 na 100 km je zážehový vidlicový šestiválec o výkonu 380 koní a točivém monetu 450 Nm. Díky kompresoru Twin Vortex je nástup točivého momentu takřka okamžitý a strmě stoupá až do 4500 min/1. Jaguar pod křídly divize SVO aktuálně připravuje nový F-Pace SVR, který nabídne kompresorem poháněný motor V8 a více jak 500 koní. Je tedy jasné, že F-Pace S  z našeho žebříčku co nevidět vypadne…

Jaguar-F-Pace_S-2017-1600-0e – kopie (Kopírovat).jpg

 

Pokračování 3 / 13

11. Audi SQ5

Druhá generace rychlého ingolstadtského SUV také na evropských trzích vyměnila vznětovou pohonnou jednotku V6 za poctivé zážehové kladivo stejné konfigurace (v Americe byla i první generace SQ5 nabízena se zážehovým třílitrem z S4). Objem 3litry se nezměnil, stejně jako výkon 354 koní. Co se ale změnilo, je způsob přeplňování. Nový motor nevyužívá kompresoru, nýbrž turba. Audi novou SQ5 vybavilo o 30 mm nižším vzduchovým podvozkem a milovníci obzvláště dynamické jízdy mohou v příplatkové listině zaškrtnout aktivní zadní samosvorný diferenciál schopný poslat klidně i všechen výkon na jedno kolo. Nová SQ5 zvládá zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy.

Audi-SQ5_3.0_TFSI-2018-1600-02 (Kopírovat).jpg

 

Pokračování 4 / 13

10. Maserati Levante S

Italský výrobce luxusních sportovních vozů s myšlenkou zkonstruovat SUV koketoval již několik let, ovšem se sériovým provedením si dal skutečně načas. Avizované zvýšené čtyřkolky jsme se oficiálně dočkali loni, a to rovnou se vznětovým i zážehovým motorem. Výkonnější zážehový třílitr disponuje výkonem 430 koní a točivým momentem 580 Nm a je schopen rozpohybovat Levante S z klidu na 100 km/h za 5,2 sekundy. Pohon všech kol ATC (Active Transfer Case) s teoretickým přerozdělením točivého momentu mezi nápravy v rozmezí od 0:100 až 50:50 obstarala společnost Magna Steyr, která jej dodává také pro sedan Ghibli.

Maserati-Levante-2017-1600-02 – kopie (Kopírovat).jpg

 

Pokračování 5 / 13

9. JEEP Grand Cherokee SRT

JEEP je automobilový ekvivalent hromotluka, který má síly na rozdávání. Nicméně ani v nejsilnějším provedení SRT s vidlicovým osmiválcem Hemi 6,4 litru JEEP nezapomněl, co jeho vozy proslavilo – unikátní průchodnost terénem. K těmto tradičním schopnostem verze SRT přidává také rychlost. Výkon atmosféricky plněného V8 dosahuje 461 koní a 624 Nm a stačí na zrychlení z klidu na 100 km/h za rovných 5 sekund. Tato hodnota je zásluhou funkce Launch Control, tedy bleskovému startu bez protáčejících se pneumatik. Velkou předností přes 2,3 tuny vážícího automobilu je sytém On-Demand, který odpojuje polovinu z osmi válců.

JP016_013GCtiqp8brbupp67d15komm17otm2-620x350.jpg (Kopírovat).jpg

 

Pokračování 6 / 13

8. BMW X4 M40i M Perfromance

Zmenšená X6 zatím na plnohodnotnou kúru od M GmbH stále čeká, ale to neznamená, že X4 M40i M Performance platí za nějakého nazdárka. Za krkolomným názvem tohoto kvazi kupé se schovává přeplňovaný třílitrový šestiválec s výkonem 360 koní a točivým momentem 465 Nm, jehož některé komponenty pocházejí z M3 a M4. I díky tomu je BMW X4 M40i prvním automobilem našeho výběru, který se ve sprintu 0 -100 km/h vejde pod hranici 5 vteřin.

P90199573 (Kopírovat).jpg

 

Pokračování 7 / 13

7. Bentley Bentayga Diesel

První diesel v historii značky Bentley a hned prvenství. Nikoliv v našem žebříčku, ale vznětová Bentayga s výkonem 435 koní a 900 Nm točivého momentu se momentálně pyšní titulem nejrychlejšího vznětového SUV na světě. Motor s trojitým přeplňováním (duo dvoukomorových turbodmychadel doplňuje elektrický kompresor) stačí na zrychlení z nuly na stovku za 4,8 s. Sesterské Audi SQ7 se stejným motorem se do výběru nedostalo, přestože se může pochlubit stejnou hodnotou 4,8 sekundy. To proto, že má omezovač rychlosti na 250 km/h, zatímco Bentley zvládá neomezených 270 km/h.

5132 (Kopírovat).jpg

 

Pokračování 8 / 13

6. Range Rover Sport SVR

První model vzniklý v rámci divize Special Vehicle Operation automobilky Jaguar Land Rover patří mezi ty vozy, které uslyšíte ještě dříve, než uvidíte. Otevřené klapky ve výfuku zastíní i hromobití a čím více otáček kompresorem tlačený V8 má, tím hlasitěji o sobě dává vědět. Upravený motor verze Supercharged dosahuje 550 koní a 608 Nm, což je výkon, který u 2,3 tuny vážícího automobilu zaručuje 4,7 sekundy z 0-100 km/h. Dvounásobnou rychlost stihne za 17,3 sekundy. Kromě toho, vzduchový podvozek a uzamykatelný středový a zadní diferenciál z něj činí také velmi schopný offroad.

Range Rover Sport SVR in Red (3) – kopie (Kopírovat).JPG

 

Pokračování 9 / 13

5. Porsche Macan Turbo Performance Pack

Performance Pack je tovární balíček automobilky Porsche pro menší ze dvou nabízených SUV. Standardní Macan Turbo je hodně rychlé auto - dvakrát přeplňovaný V6 o objemu 3,6 litru vykazuje 400 koní a 550 Nm, postačujících na 4,8 sekundy. To by bylo „na par“ s dieselovou bentaygou. Výkonnostní balíček Performance Pack zvedá výkon o dalších 40 koní na celkových 440 a 50 Nm točivého momentu na 600 Nm. Toto navýšení snížilo čas potřebný zrychlení o 0,4 sekundy na konečných 4,4 sekundy.  

chk_jschl (Kopírovat).jpg

 

Pokračování 10 / 13

4. Mercedes AMG GLE 63 S / BMW X5 / BMW X6

Čtvrtou příčku obsadila hned trojice vysoko výkonnostních SUV, která z 0 na 100 km/h zrychlují za 4,2 sekundy. Mnichovská dvouvaječná dvojčata X5 a X6 doplňuje silnější ze dvou nabízených AMG verzí modelu Mercedes GLE. Pokud bychom tedy měli tento souboj o čtvrté místo rozsoudit, pak poraženým by byl Mercedes, kterému pod kapotou pracuje objemnější motor, jmenovitě 5,5litrový V8 se dvěma turby. Navíc, standardní verze disciplínu zvládá za 4,3 sekundy. BMW rovněž používá koncepci dvakrát turbeného V8, ovšem s nižším objemem spalovacích komor 4,4 litru. Nižší je také výkon a točivý moment (575 vs. 585 koní / 750 vs. 760 Nm).

2015_bmw_x5_m-wide (Kopírovat).jpgbmw_x6_m_9 (Kopírovat).jpegmercedes-amg_gle_63_s_4matic_5 (Kopírovat).jpeg

 

Pokračování 11 / 13

3. Bentley Bentayga W12

Zážehové Bentley Bentayga je prvním SUV, které je schopno pokořit hranici 300 km/h. Pokud bychom tedy zohledňovali maximální rychlost, byla by Bentayga jednoznačným vítězem. Tato kategorie je však poněkud sporná, neb drtivá většina výše uvedených SUV má nejvyšší rychlost elektronicky omezenou. Nutno podotknout, že i kdyby tomu tak nebylo, na metu 300 km/h by nejspíš žádné beztak nedosáhlo. Zážehový dvakrát přeplňovaný dvanáctiválec v konfiguraci W o výkonu 608 koní zvládá 100 km/h z naprostého klidu za 4,1 sekundy, k čemuž si řidič musí pomoci systémem Launch Control.

3902 (Kopírovat).jpg

 

Pokračování 12 / 13

2. Porsche Cayenne Turbo S

Ještě donedávna nerychlejší SUV na světě se muselo sklonit před automobilkou, která ještě před několika měsíci doslova živořila. Partnerství alfy s Maranellem přivodilo inženýrům z Zuffenhausenu hluboké vrásky na čele. Vidlicový osmiválec 4,8 l s přeplňováním o výkonu 570 koní a točivém monetu 800 Nm stačí na 4,1 sekundy, tedy stejnou hodnotu, jakou se chlubí Bentayga, kterou ale pohání výrazně objemnější dvanáctiválec.

Porsche-Cayenne_Turbo_S-2016-1600-01 (Kopírovat).jpg

 

Pokračování 13 / 13

1. Alfa Romeo Stelivo

Alfa Romeo je v kategorii SUV nováčkem stejně jako sesterské Maserati. A hned na první dobrou sesazuje z pomyslného trůnu dlouhodobého vládce disciplíny 0 – 100 km/h. Údaje výrobce zatím nikdo nepotvrdil, protože Stelivo ve své nejvýkonnější verzi QV ještě není k dispozici. Nejvýkonnější Stelivo pohání motor 2,9 V6 se dvěma turbodmychadly a výkonem 510 kW a točivým momentem 600 Nm a stejně jako sedan Giulia Quadrofoglio Verde zvládá 0 – 100 km/h za 3,9 sekundy. Alfa vždy své pohonné jednotky označovala jako Cuore Sportivo, tedy sportovní srdce, což vzhledem ke spolupráci s Ferrari lze konečně označit za trefné.

Alfa_Romeo_Stelvio_Quadrifoglio_gallery_05_high (Kopírovat).jpg

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud